The Seventh Seal (1957)
Nesmrteľná klasika od jedného z najlepších režisérov všetkých čias. Švéd Ingmar Bergman nakrútil pochmúrny portrét rytiera Antonia, ktorý sa vracia z križiackych výprav krajinou spustošenou morom. Utrpenie, ktorého bol svedkom, ho núti premýšľať nad tým, či jeho modlitby ešte vôbec majú zmysel a či Boh skutočne existuje, nakoľko napriek všetkým hrôzam navôkol nijako „nezasahuje“ a nikoho „nezachraňuje“. Antonius preto zúfalo hľadá dôkaz o existencii Boha, no či ho nájde, sa už musíš presvedčiť ty sám.
First Reformed (2017)
Ekologický aktivizmus, kooperácia cirkvi s bezohľadnými korporáciami mysliacimi len na zisk, morálny konflikt, túžba po láske… tým všetkým sa precízne zaoberá toto nenápadné, no výnimočné dielo Paula Schradera. Nakrútil film s nepríjemnou a dusnou atmosférou, ktorý ťa uzemní svojou úprimnosťou a otvorenosťou. Zároveň nenápadne odkazuje k vyššie spomenutému dielu Bergmana.
Rozoberá duchovnú krízu Ernsta Tollera (stvárnil ho skvelý Ethan Hawke), pastora malej historickej protestantskej cirkvi. Prišiel tragicky o syna a vďaka novým poznatkom rieši ďalšie vnútorné boje, ktoré ho nútia prehodnotiť svoje postoje a tiež svoje poslanie. Nakoniec sa musí rozhodnúť medzi dvoma scenármi, pričom oba predstavujú radikálny odklon od jeho doterajšieho života.

The Mission (1986)
Je násilie ospravedlniteľné v mene spravodlivosti? Dokáže sa človek skutočne zmeniť? Čo znamená nasledovať Boha a čo je vlastne úprimné pokánie? Aj tieto otázky sa snažil svojím filmom zodpovedať britský režisér Roland Joffé. Ťažko by si v histórii kinematografie hľadal podobne komplexný pohľad na dve tváre kresťanskej viery a konflikt medzi duchovnom a inštitucionálnym náboženstvom.
Cirkev síce môže hlásať lásku, no rovnako môže prezentovať prísnu moc a pochybné praktiky. Napríklad v podobe kolonializmu, o ktorom do veľkej miery snímka hovorí. Okrem silných tém a skvelého scenára ťa The Mission ohromí fantastickými hereckými výkonmi dvoch elít – Roberta De Nira a Jeremyho Ironsa.
Saint Maud (2019)
Toto je niečo pre tých najodvážnejších. Saint Maud od britskej režisérky Rose Glassovej je psychologickou drámou s výraznými prvkami hororu. Hovorí o tom, že náboženstvo môže prerásť až do fanatických a strašidelných, často až tragických rozmerov.
Rozpráva príbeh ošetrovateľky Maud, ktorá sa stará o chorú Amandu. Síce sympatie sú na oboch stranách, divák postupne zisťuje, že nič nie je také dokonalé, ako sa zdá. Maud totiž verí v to, že k nej prehovára samotný Boh a dáva jej inštrukcie, ako zachrániť dušu Amandy. Ako to dopadne, už uvidíš sám.

Kler (2018)
Tento poriadne odvážny film nesmierne talentovaného a oceňovaného Wojciecha Smarzowského vyvolal v Poľsku vlnu kritiky pre kontroverzné a cynické zobrazenie katolíckej cirkvi. Dalo sa čakať, že film divákov rozdelí do dvoch táborov. Kňazi sa tu totiž rozhodne nesprávajú ako kňazi, ale ako skazení mamonárski darebáci, ktorí by zapredali pokojne aj vlastnú matku a bez štipky viny by utajili tie najhoršie zverstvá svojich kolegov.
Smarzowski sa inšpiroval skutočnými prípadmi sexuálneho zneužívania maloletých, ktoré sa snažili vysokopostavení členovia cirkvi ututlať, a bez servítok vyobrazil pokrytectvo až zlobu niektorých hodnostárov. Nepríjemný, no dôležitý film, ktorý, žiaľ, ukazuje aj odvrátenú stranu náboženstva. I keď by ju mnohí radšej nevideli a dodnes sa tvária, že neexistuje.