Vítame ťa v ďalšom článku o nesmrteľných hudobných hitoch nášho detstva či dospievania. Jeden podobný článok sme ti na EMEFKA už predstavili, teraz ti pripomenieme ďalších 10 hitov, ktoré brázdili rádiá v 90. či v prvých rokoch nového milénia.
Nájdeme medzi nimi pesničky určené deťom, ale aj zadumaným tínedžerom. Niektoré z nich sa dodnes s úspechom hrajú v rádiách, iné už pôsobia skôr ako milá nostalgická spomienka. Pri ich počúvaní sa však aspoň na chvíľu zaručene vrátiš do detstva.
1. No Name: Žily
Popový hit s výrazným emo nádychom Žily od kapely No Name dodnes môžeš počuť v slovenských rádiách. „Od januára cez leto a celým rokom, ja blázon ľúbil som ťa a zostal len otrokom. Ďakujem ti že sme spolu žili, preťal som si žily,“ spieva zachmúrený Igor Timko. Ďalej sa v piesni sťažuje, že svojej milovanej kúpil kvety, ktorá mu za to vzala aj posledné cigarety, no napriek tomu vie, že po ich rozchode to už nie je ono:
„Nepoznávam seba, odkedy ťa nepoznám, bolo mi to treba, bolo treba nám. Ja cítim, zostal som v tom iba sám.“ Pieseň vyšla na druhom albume No Name s názvom Počkám si na zázrak v roku 2000 a okamžite sa stala hitom. Niet divu. Jej baladický a smutný tón iste sadol do nálady mnohým mladým, ktorí práve prežívali vzťahové problémy a najrôznejšie krízy.
2. Martin Madej: Ferrari
Opomenúť nesmieme ani Martina Madeja, ktorému sme sa venovali aj v našom minulom článku. Martin má na konte viacero chytľavých hitov, medzi ktoré iste patrí aj song Ferrari. Spevák si v ňom predstavuje, aké to bude, keď „príde raz na Ferrari“ a ako sa jeho dievča „bude krásne červenať“. Stret s realitou je ale neúprosný, no Martin, našťastie, nestráca nadhľad: „A tak si vravím: Čo by si chcel? Zatiaľ nám stačí aj bicykel.“
Neskôr sa dokonca púšťa do filozofických úvah, ktoré deckám iste pripadali nesmierne hlboké: „Život je rýchly ako Ferrari, občas aj pekný, keď sa podarí.“ Pesnička vyšla na albume Martin Madej v roku 1998. Samotný spevák ostal hudbe verný dodnes. Na VŠMU vyštudoval muzikálové herectvo, účinkuje v rôznych muzikáloch a pôsobí aj ako producent.
3. Michaela Pašteková: So mnou nikdy nezostarneš
Michaela Pašteková bola ďalšou hudobnou hviezdičkou na slovenskom nebi 90. rokov. Hitmi ako Sprayer frayer či Nikdy nezober drogu dokázala preraziť nielen u nás, ale napríklad aj v susednom Česku. Medzi jej overené hity patrí aj pesnička So mnou nikdy nezostarneš, ktorá vyšla v roku 1996 na albume Hey Pepe! V energiou nabitom songu speváčka prezrádza, že s ňou „nikdy nezostarneš.“
Nájdeme tam aj priame výzvy na to, aby si človek užíval život naplno: „A tancuj, tancuj, daj si znova šancu a ži! No a čo?“ a dokonca aj anglickú pasáž: „Yo o – check it – yo o – hey!“ , ktorej sme síce nerozumeli, ale vedeli sme, že je cool, a to bohato stačilo. Michaela Pašteková s hudbou sekla v osemnástich rokoch, následne vyštudovala VŠMU, na ktorej dnes aj prednáša.
4. Noga & Skrúcaný: Dievča z Tokia
Mladšie ročníky sa nad tým asi budú uškŕňať, ale my starší vieme, že duo Miro Noga a Štefan Skrúcaný patrilo v divokých 90. rokoch k topke humoristov. Stačí si spomenúť na ich legendárny televízny kabaret Telecvoking, v ktorom si s gustom robili srandu z politiky. Rozbehli to ale aj na hudobnej scéne a viaceré ich piesne sa stali hitmi. Patrí sem aj humoristicky ladená pieseň Dievča z Tokia. V nej sa vyznávajú z toho, ako im „haraší“ z Yoko:
„Haraší mi z teba Yoko, ani nevieš Yoko ako. Kvôli tebe chcem byť samuraj, príď a moje sny mi nebúraj.“ V texte nájdeme všetky možné motívy, ktoré si spájame s Japonskom: sakury, karate, saké či horu Fudži. Speváci majú dokonca „od lásky šikmé oči“. Pesničku môžeš nájsť na albume Molotow Cocktail, ktorý vyšiel v roku 1995.
5. Team: Reklama na ticho
V prípade Reklamy na ticho od kapely Team zamierime do konca 80. rokov. Treba ale povedať, že pesnička je medzi slovenskými rádiami dodnes obľúbená a my ju vlastne stále máme celkom radi. Text už tiež vieme prakticky naspamäť: „Reklamu na ticho dnes v telke dávajú, každý z nás spozornie, len čo zbadá ju. Reklama na ticho, ten súčasný hit, krásnym tichom z dovozu, naplňte svoj byt.“
Ďalej Paľo Habera upozorňuje, že treba vystáť rad pred „tuzákom“, aby sme si mohli vychutnať „ticho v konzervách a plechovkách od coca-coly“. Veru, také ticho a pokoj by sme aj v dnešnej rýchlej a hektickej dobe prijali. A asi by sme si naň vystáli aj ten „dlhý, pomalý“ rad. Reklama na ticho sa objavila na debutovom albume, nazvanom podľa kapely, čiže Team. Vyšla v roku 1988.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane