Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 8.2.2023
sk
Zoja
cz
Milada

Základom každej úspešnej firmy je schopný marketing. Preto do tohto odvetvia lejú firmy nekresťanské prachy, a o tých svetoznámych to platí ešte trojnásobne. Je však toto zárukou, že sa nikdy nič nepokašle? Určite nie.

Pretože aj majster tesár sa občas utne, a aj miliardová spoločnosť občas vypustí do sveta kampaň, za ktorú sa bude hanbiť ešte ďalších xy desaťročí. A my sme pre vás takých reklamných kampaní vybrali hneď niekoľko.

1. Nintendo Wii a nevydarená súťaž

V roku 2007 usporiadala kalifornská rádio stanica KDND súťaž s bizarným názvom Hold Your Wee for a Wii (laický preklad – zadrž svoj moč kvôli Wii-čku). Podstatou súťaže bolo presne to, čo samotný názov hlásal – účinkujúci mali vypiť čo najväčšie množstvo vody a nepoužiť po tom toaletu. Kto vypil najviac, vyhral.

Čo sa na prvý pohľad zdalo byť celkom nevinné, malo v konečnom dôsledku fatálne následky. Všetkého totiž veľa škodí a voda nie je žiadnou výnimkou. Následkom intoxikácie vodou prišla o život 29-ročná mamička Jennifer Strange, ktorá sa súťaže zúčastnila a súdy, pochopiteľne, pripísali vinu rádiu. Nevydarená srandička ich stála milióny dolárov (nehovoriac teda o premárnenom ľudskom živote).

Wikimedia Commons (https://en.wikipedia.org/wiki/File:Nintendo_Wii_Video_Game_Console_Pal.JPG)

2. Dolce & Gabbana a prehliadka v Šanghaji

V novembri minulého roka značka Dolce & Gabbana v rámci príprav na blížiacu sa prehliadku v Šanghaji uverejnila sériu troch videí, ktoré mali módnych nadšencov na udalosť poriadne naladiť. Chcene či nechcene sa im však podarilo dosiahnuť úplný opak. Videá zachytávali čínsku modelku Zuo Ye, ako sa snaží čínskymi paličkami jesť tradičné talianske jedlá, napríklad pizzu či vychýrený dezert cannoli.

Prirodzene, že jej to týmto náčiním práve dvakrát nešlo a celá scenéria pôsobila viac než komicky. Ľudia sa však nesmiali. Známu módnu značku obvinili z rasizmu a oprávnene mali pocit, že sa vysmieva ich tradíciám a kultúre. Táto kampaň mala negatívny vplyv nielen na celkové povedomie o značke, ale aj na samotné predaje, keďže množstvo čínskych predajcov s ňou po incidente rozviazalo spoluprácu. Modelka Zuo zase tvrdí, že jej to takmer zruinovalo kariéru.

3. Audi a ojazdené autá

Nebolo to ani tak dávno – písal sa rok 2017, keď sa jedna z najznámejších automobilových spoločností rozhodla prirovnávať ženy k ojazdeným autám, a asi netreba vysvetľovať, prečo to dopadlo fiaskom. Dva roky dozadu dorazila na čínsky trh reklama, v ktorej si mladomanželia pred oltárom chceli povedať svoje áno. Obrad však prerušila budúca svokra a začala nevestu podrobne skúmať.

Ťahala ju za nos, pozerala sa za uši, do úst, na prsia a všetci svadobčania z toho boli úplne mimo. Napokon sa mamička pobrala na odchod a cestou k svojmu miestu kývla synáčikovi na súhlas, že si dobre vybral. Reklama končila frázou, že dôležité rozhodnutia treba robiť opatrne. Audi sa takto snažila nahnať ľudí na web stránku, ktorá predávala overené ojazdené autá s certifikátom, no sexistická poburujúca reklama asi nebola tou najlepšou cestou.

4. Pepsi a mier

Opäť sme v roku 2017, tentokrát sa však presúvame do segmentu sladených nápojov. Pepsi v spolupráci s Kendall Jenner pripravila reklamný spot, ktorý mal šíriť šľachetnú myšlienku o mieri a pochopení. Internetová modelka sa v ňom zúčastnila pouličného protestu, ktorý sa jej pomerne jednoducho podarilo dostať pod kontrolu. Ponúkla policajtovi dúšok Pepsi.

Mierumilovná kampaň vypálila vcelku nemierumilovne. Ľudia zúrili. Mali pocit, že spoločnosť neberie problémy, ktoré takéto protesty zvyčajne odrážajú, vážne, že sú im záležitosti ako rasizmus či policajná brutalita ukradnuté. Reklama im prišla viac než necitlivá a Pepsi sa ju napokon rozhodla stiahnuť.

https://www.youtube.com/watch?v=dA5Yq1DLSmQ

5. American Apparel a ďalšia veľká vec

Osem rokov dozadu sa populárna americká módna značka snažila rozšíriť okruhy potenciálnych zákazníkov a uviesť na trh kolekciu oblečenia v nadrozmerných veľkostiach. Na promo potrebovala najať plus-size modelky, no celý náborový proces bol prinajmenšom divný a požiadavky na plnoštíhle modelky zo strany firmy neboli celkom kóšer.

Padli výrazy ako booty-ful (pravdepodobne pokus o kombináciu slov krása a prdel) či full-sized fannies (opäť čosi so zadkami) a celé to pôsobilo nanajvýš urážlivo a posmešne. Nehovoriac teda o tom, že sa celá kampaň volala The Next Big Thing, čiže ďalšia veľká vec. A mali pravdu… bol to ďalší veľký prepadák.

Wikimedia Commons (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HK_Admiralty_Queensway_Plaza_%E9%87%91%E9%90%98%E5%BB%8A_mall_shop_American_Apparel_clothing_Nov-2013.JPG)

6. MAC a príšerná oslava

Pred dvomi rokmi sa kozmetická firma MAC Cosmetics rozhodla pri príležitosti národného dňa rúžov obdarovať svoje zákazníčky a venovať im jeden rúž zdarma. Spoločnosť vybrala niekoľko pobočiek, na ktorých mali rúže zdarma čakať na budúce majiteľky. A že sa ich aj dočkali. Lenže majiteliek bolo podstatne viac, ako čakali.

Človek by povedal, že marketingové oddelenie medzinárodnej kozmetickej firmy bude vedieť odhadnúť, koľko ľudí bude mať o ich produkty zdarma asi tak záujem. Lenže neodhadlo. Rúžov chtiví zákazníci odchádzali sklamaní a nahnevaní, pretože sa zásoby produktov minuli už niekoľko minút po odštartovaní akcie. MAC Cosmetics napokon priznali, že každej pobočke vyčlenili len 40 rúžov, ktoré mohli rozdať. Slovom štyridsať.

Vivian Farinazzo / Flickr (https://www.flickr.com/photos/[email protected]/14092826737)

7. Snapchat a domáce násilie

Sociálne siete v tomto ohľade tiež nie sú bez viny. Minulý rok sa jednej z nich podarilo pohnevať si barbadoskú speváčku a skladateľku Rihannu, ktorá platformu obvinila z úmyselnej propagácie domáceho násilia. Reč je o Snapchate – žltá farba, biely duch… pamätáte si to ešte, však? Užívateľom pri používaní aplikácie často vybiehala reklama na hru Would You Rather. 

V preklade to znamená, čo by si urobil radšej a ponúkala dve možnosti – udrieť Rihannu alebo napáliť jednu Chrisovi Brownovi. Toto by nebolo vtipné za žiadnych okolností, no keď vezmeme do úvahy to, že speváčka Chrisa niekoľko rokov dozadu obvinila z násilia… celé zle. Spoločnosť Snap Inc sa ospravedlnila a priznala, že sa niečo podobné u nich nikdy objaviť nemalo. Aj napriek tomu prišla platforma o množstvo užívateľov.

Perzonseo Webbyra / Flickr (https://www.flickr.com/photos/[email protected]/33257887862)

8. Bloomingdale’s a sexuálne násilie

Predvianočné obdobie roku 2015 sa rozhodla módna značka Bloomingdale’s okoreniť unikátnou reklamou. Vo svojom katalógu predstavila mužsko-ženskú dvojicu vo formálnom oblečení. Žena sa smeje a pozerá sa opačným smerom, takže nevidí, že ju zamyslene pozoruje jej mužský spoločník. Trošku zvláštne, ale nič extra.

Nikto by tomu pravdepodobne ani nevenovali pozornosť, nebyť textu vedľa mužovej tváre: Keď sa tvoja najlepšia kamarátka nepozerá, okoreň jej trochu vaječný koňak… a potom si ju odtiahni domov, naporcuj a ukuchti z nej štedrovečernú kapustnicu. V tomto prípade neexistuje žiadne vysvetlenie, ktoré by odľahčilo situáciu. Neexistuje totiž žiaden dôvod, pre ktorý by mal muž sypať niečo žene do pitia, a hoci sa značka ospravedlnila, toto gesto nepadlo na úrodnú pôdu.

9. Macy’s a taniere

Tento rok sa zadarilo spoločnosti Macy’s, ktorá v júli uviedla do predaja novú sadu tanierov. Tomuto kuchynskému vybaveniu sa vďaka veľmi nešťastnému dizajnu podarilo uraziť ženy naprieč celou Amerikou, najmä tie kyprejších tvarov. Na tanieroch boli načrtnuté veľkosti porcií, ktoré priradili k typu nohavíc. 

Najmenšia porcia značila skinny jeans, stredná favorite jeans a najväčšia mom jeans. V preklade – kto málo papá, ten nosí úzke nohavice, kto žerie za troch, nosí tie takzvané mamičkovské. Po prvé, všetci veľmi dobre vieme, že nie každá sa riadi touto logikou a po druhé, aj keby… načo je toto dobré?! Na nič. To veľmi rýchlo pochopili aj v obchode a taniere stiahli z predaja niekoľko hodín po tom, čo sa stala ich fotografia virálom.

10. McDonald’s a vírus

V roku 2006 sa japonské odvetvie najobľúbenejšieho rýchleho občerstvenia rozhodlo potešiť desať tisíc svojich zákazníkov. Šťastlivci mali vyhrať mp3 prehrávač s charakteristickým žltým M-kom na zadnej strane. A tak sa aj stalo – súťaž skončila a výhercovia si prebrali svoju elektroniku. Ich radosť však netrvala dlho… teda konkrétne len do tej doby, kým svoj nový prehrávač nenapojili na počítač.

Prehrávače obsahovali vírus, Trójskeho koňa. Po spárovaní s iným zariadením z neho ukradli dôležité dáta. McDonald’s sa musel verejne ospravedlniť, poskytnúť výhercom antivírus a zároveň aj nové prehrávače, tentokrát už neškodné.

Itiro / Flickr (https://www.flickr.com/photos/itiro/2207339093)

Zdroje: bbc.com, washingtonpost.com, bbc.com, cracked.com, blog.ezmarketing.com, geek.com


Tagy:

Ako hodnotíš tento článok?

Michaela Molnárová
Som také ukecané malé pivo, ktoré miluje zvieratká a za trojuholník vegánskej pizze by ťa pokojne aj prešlo traktorom. Neriskuj. Na EMEFKA tvorím už nejaký ten piatok, preto v mojom portfóliu nájdeš naozaj všeličo. Mojou špecialitkou sú vzťahové záležitosti, mužsko-ženské peripetie a ľudské príbehy, ale pred nejakým tým internetovým virálom tiež nebudem utekať
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
Hľadať
TOP
Trending
PREMIUM
Práve sa deje
Mám záujem o spoluprácu

    *dané pole je potrebné
    vyplniť

    Tip na článok

      Formáty: .jpg, .png
      Veľkosť max
      15mb
      V prípade väčšej prílohy pripojte do tela správy link na wetransfer
      *dané pole je potrebné
      vyplniť

      Nahlásiť chybu na stránke

        Formáty: .jpg, .png
        Veľkosť max
        5mb
        *dané pole je potrebné
        vyplniť