6. Útle dámy zmastia celý regiment svalovcov
Sme radi, že sa na strieborných plátnach objavujú výborné a silné ženské hrdinky, ktoré sa neboja použiť päste či zbrane. Trochu zvláštne ale pôsobí, ak útla mladá žena, ktorá očividne nikdy nedržala zbraň v ruke, bez problémov zmláti nie jedného ani dvoch, ale celú skupinu gangstrov.
Pozerá sa na to pekne a v rámci filmového zveličenia to nemáme problém akceptovať, ale aj tak to niekedy až príliš bije do očí.
7. Svet zachraňujú výhradne Američania
No dobre, tento fakt je možno spôsobený tým, že väčšina veľkofilmov o záchrane sveta pochádza práve z USA. Ale napriek tomu zarazí, že náročné misie, ktorých cieľom je zachrániť ľudstvo, neprebiehajú na medzinárodnej úrovni (ako by to bolo v realite), ale chrabrí hrdinovia pochádzajú výhradne z amerických radov.
Ďalším obľúbeným klišé je, keď je tým hlavným hrdinom nejaký vyvrheľ, nekonvenčne uvažujúci samotár či osamelý drsňák. A úplne najlepšie je, keď svet vníma ťažko nihilisticky, ale napriek tomu sa nechá ukecať, zachráni ho a jeho srdce zmäkne. No, tak iste…
8. Tínedžerov hrajú dvadsiatnici či tridsiatnici
Toto je ďalší prvok, ktorý sme sa v prípade rôznych tínedžerských a coming-of-age filmov a seriálov naučili rešpektovať. Stredoškolákov skrátka pravidelne hrávajú ľudia po dvadsiatke či dokonca ľudia okolo tridsiatky.
Našťastie, kastingoví majstri si väčšinou vyberú hercov, ktorí vyzerajú mladšie a tínedžerský vek sa im dá bez väčších problémov veriť. Je ale pravdou, že niekedy to je už prehnané a vytrháva to zo sústredenia.
9. Počas súdneho procesu sa vynorí prekvapivý svedok
Klasika súdnych drám a trilerov. Náš hlavný hrdina (buď obvinený, či hrdinský právnik) svoj prípad prehráva a už sa zdá, že ho nič nemôže zachrániť. Lenže potom vytiahne eso z rukáva: dôležitého náhodného svedka, ktorého dramaticky zaradí na záver procesu.
To isté platí aj o podstatných dôkazoch. Je síce pravdou, že najmä v amerických súdnych sieňach môžu právnici podobným spôsobom kalkulovať, ale predvolať úplne neznámeho svedka, resp. predložiť nový dôkaz tesne pred koncom procesu by v reáli len spôsobilo konflikt so sudcom. A to je asi to posledné, o čo právnikom či obvineným ide.
10. Keď je to potrebné, mobily zásadne nemajú signál
Často sa s tým stretávame najmä v hororoch. Postavy sa stratia na nejakom strašidelnom mieste, kde vyčíňajú nadprirodzené sily či psychopatickí vrahovia, ale ako na potvoru sa nemôžu dovolať pomoci. Pretože obrazovka mobilu im smutne oznamuje: NO SIGNAL.
Je to dosť lacná scenáristická barlička, pretože dnes už aj hlboko v lese či v starom opustenom dome proste signál máš. Samozrejme, tvorcovia si nulovým signálom radi pomáhajú, pretože inak by sa hrdinovia okamžite dovolali na políciu a bolo by po filme. Mohli by však vymyslieť niečo, čo bude menej nelogické.