6. „Nefňukaj nad hlúposťami.“
Emócie dieťaťa a ich prežívanie je dôležitá vec. Je tiež rovnako podstatné, aby rodičia svojim ratolestiam nehovorili, že „fňukajú nad hlúposťami“. Áno, z pohľadu dospelého môže ísť o banalitu, ale je dôležité vcítiť sa do kože dieťaťa, pre ktorého môže ísť o silný emotívny podnet.
Ak im rodič bude opakovať, že plače nad banalitami, dieťa mu môže prestať dôverovať. Podľa odborníkov by mali rodičia k deťom pristupovať empaticky a snažiť sa s nimi o ich pocitoch porozprávať.
7. „Prečo nemôžeš byť ako tvoj brat/sestra?“
Podobné porovnávanie s ostatnými súrodencami, ale aj s inými deťmi mimo rodiny, môže mať veľmi zlé následky. Pokiaľ rodičia porovnávajú dieťa s jeho bratom či sestrou, medzi oboma súrodencami môže dôjsť k narušeniu vzťahov a dokonca až k vzájomnej nevraživosti.
Rodičia by si podľa psychológov mali uvedomiť, že každé dieťa má iné prednosti a slabosti a ide o odlišnú osobnosť. Očakávanie rodičov, že všetky deti budú vynikať rovnako, ak ich bude vychovávať rovnakou metódou, je scestné.
8. „Necítiš sa zle, si v poriadku.“
Pokiaľ sa dieťa cíti zle, je smutné alebo plače, je nutné jeho situáciu riešiť. Odbiť pocity potomka vetou, že sa v skutočnosti necíti zle a je v poriadku, je veľmi nešťastné. Tým rodič dáva dieťaťu najavo, že ho jeho problémy nezaujímajú, prípadne považuje pocity svojho dieťaťa za banálne a nedôležité.
9. „Si presne ako tvoj otec/matka.“
Táto veta nemusí byť nutne negatívna, ale čo si budeme hovoriť, najčastejšie ju rodič použije, ak chce poukázať na slabiny dieťaťa. Tým pádom má dieťa pocit odmietnutia, navyše tým, že sa poukazuje aj na vlastnosti druhého rodiča, má pocit rozpoltenia a zmätenia. Odrazu sa mu zdá, že sa od neho očakáva, že si vyberie, na akú „stranu“ sa pridá.
10. „Nebuď taká citlivka.“
Deti sú celkom logicky na viaceré podnety a situácie omnoho citlivejšie než dospelí. Aj v prípade detí platí, že každé z nich má hranicu citlivosti niekde inde. Je pritom dôležité načúvať ich pocitom a komunikovať s nimi. Pokiaľ bude rodič ich pocity zľahčovať, prípadne ich odbije podobnou vetou, tak to narobí len škodu. Dieťa tak môže mať pocit, že jeho pocity nie sú brané vážne.