6. Quo vadis, Aida?
Silná vojnová dráma Quo vadis, Aida? dorazila do našich kín tento rok, ide teda o čerstvý titul. Film natočila Jasmila Žbanić a bližšie sa v ňom pozrela na genocídu v Srebrenici, ku ktorej došlo počas vojny v Bosne v roku 1995. Aida (Jasna Đuričić) pracuje pre oddiely OSN ako prekladateľka. Situácia v tábore sa ale stáva neúnosnou. Srbská armáda pod vedením generála Mladića (Boris Isakovič) postupuje vpred a ľudia hľadajú ochranu u holandských vojakov.
Aida sa popri tom snaží zachrániť svojho manžela a dvoch synov, pretože tuší, že sa schyľuje k niečomu strašnému. Režisérka pristúpila k téme s veľkou citlivosťou a empatiou. Vyhýba sa explicitnému násiliu, jej dielo je ale plné úzkosti, intenzity a zdrvujúcich emócií. Silné. Snímka si odniesla nomináciu na Oscara za najlepší cudzojazyčný film.
7. Otec
Psychologickú drámu Otec natočil Florian Zeller (podľa vlastnej divadelnej hry). Anthony (Anthony Hopkins) stále viac fyzicky aj duševne chradne, napriek tomu ale odmieta pomoc svojej dcéry Anne (Olivia Colman). Zellerovi sa podarilo vykresliť pravdepodobne najrealistickejší obraz toho, ako vníma svet človek s demenciou.
A príjemný pohľad to rozhodne nie je. Film má výbornú štruktúru, Anthony Hopkins je fenomenálny a po emocionálnej stránke ťa Zellerov titul úplne vyšťaví. A to všetko bez prehnaného pátosu. Skvelé. Otec si odniesol šesť nominácií na Oscara, pričom premenil sošky pre najlepšieho herca v hlavnej úlohe a adaptovaný scenár.
8. Musíme si pohovoriť o Kevinovi
Dráma s trilerovým nádychom Musíme si pohovoriť o Kevinovi od Lynne Ramsay je skutočne ťaživým a depresívnym dielom. Eva (Tilda Swinton) vychováva so svojím manželom Franklinom (John C. Reilly) syna Kevina (Ezra Miller). Ten je ale už od detstva extrémne problémový a má čoraz väčšie sklony k agresivite.
A to vyvrcholí v absolútne hrozivom čine. Lynne Ramsay vo svojom filme ponúkla mrazivý pohľad na nepochopiteľnú nenávisť, ale zároveň aj nehynúcu materskú lásku. Tuhá káva, ktorá rozhodne nebude každému po chuti. Tilda Swinton si za svoj výkon odniesla nomináciu na Zlatý glóbus.
9. Je to len vietor
Benedek Fliegauf sa vo svojej znepokojivej dráme Je to len vietor inšpiroval skutočnými rasistickými vraždami Rómov v Maďarsku. Príbeh sa odohráva počas jedného dňa a sleduje život rómskej rodiny. Matka (Katalin Toldi) pracuje a stará sa o svojho invalidného otca (György Toldi), dcéra (Gyöngyi Lendvai) chodí do školy a syn (Lajos Sárkány) sa túla kade-tade.
Nervozita ale narastá, rovnako ako aj rasistické útoky a vraždy. Je pravdou, že Je to len vietor svojou formou nesadne každému. Je rozprávaný pomaly, nešetrí náznakmi a pomaly uzleným napätím. Funguje však brilantne a film je emocionálnou nakladačkou, ktorá divákom zaručene otrasie.
10. Núdzový východ
Pokiaľ obľubuješ prepracované a silné vzťahové drámy, tak Núdzový východ od Sama Mendesa by mal byť pre teba povinnosťou. Príbeh sa odohráva v Amerike 50. rokov a sleduje manželský vzťah Franka (Leonardo DiCaprio) a April (Kate Winslet). Vychovávajú spolu dve deti, ale necítia sa šťastní. Do ich vzťahu sa vkráda odcudzenie a každodenné priemerné prežívanie je úplným opakom toho, ako by svoje životy chceli viesť. Existuje ale cesta von?
Snímka je psychologicky majstrovským portrétom vzťahu v kríze, ale aj kritikou spoločnosti a konvencií, ktoré hlavným hrdinom zabraňujú vymaniť sa z toxického prostredia. DiCaprio a Winslet podali (ako vždy) strhujúce výkony (Winslet si za ten svoj odniesla Zlatý glóbus, DiCaprio nomináciu). Snímka získala aj tri nominácie na Oscara.
Prvú časť tohto článku nájdeš tu