Pod pojmom ružová daň (pink tax) by ste si možno predstavovali niečo milé, niečo v štýle Barbie, pretože to tak trošku znie. V skutočnosti to až také ružové nie je, hoci ste si to možno doteraz neuvedomili, ženy platia vyššie ceny za mnohé produkty len preto, že sú určené výhradne pre ne, a teda zväčša v ružovom prevedení.
O čo ide?
Za rovnaký produkt tej istej značky zaplatia ženy vyššiu cenu ako muži, a to len preto, že je určený nežnejšiemu pohlaviu. Nemusíme ani dlho premýšľať, aby sme dospeli k tomu, že je to poriadne nefér. Prečo by mal mať nejaký produkt cenovú prirážku len preto, že je ružový?
Výsledky štúdie odborníkov z New Yorku z roku 2015 ukázali, že ženy v porovnaní s mužmi zaplatia za drogériový tovar v priemere o 13 % vyššiu cenu. Najväčší cenový rozdiel dosiahli dámske šampóny, kde sa čísla vyšplhali až na 60 % rozdiel. Okrem spomenutých kategórií sa ružová daň vzťahuje aj na topánky, športové potreby, oblečenie či detské hračky.
https://twitter.com/KorbelRenoKia/status/1153101431198453760
5 dôkazov z oblasti kozmetiky:
Potreby na holenie
https://www.instagram.com/p/BnU1L8dgMWq/?fbclid=IwAR0Pvnu-H9zTFYKnr4ICXlj9_-QSNCJF7o4AmzQoV0Mzo_AJn9l-4lSFEhE
Sprchové gély
https://www.instagram.com/p/ByfzCjOhGzZ/?igshid=7jr43ny3u48f&fbclid=IwAR14sHgpRYs2zlesGw96Bj_3ZVFYSGNuHCyjZPd-EH8f60D3RkhZjyEx4Ic
Dezodoranty
Esto es insólito pero tiene una denominación: #ImpuestoRosa #PinkTax. A igual producto, es más caro el q usan las mujeres. Y hay + ejemplos. pic.twitter.com/YPOzDDuIf2
— Seba Tafuro (@tafurel) July 17, 2017
Lieky
https://www.instagram.com/p/Bcm9NuKgBWX/?igshid=11be94fhaprft&fbclid=IwAR3K0lImk8LqRkaSCnE6xspdQooiJyUDgTQqtehHolABFCFoFSeRoZxK-mI
Pinzety
@revlon @ShopprsDrugMart Can you help me understand the difference between “mens” tweezers and average tweezers that constitutes for a $9 mark up? #pinktax pic.twitter.com/6yk5tXf06O
— Krista Maxx (@OhHaiKrista) February 18, 2019
5 dôkazov z detského sortimentu:
Prikrývky
https://www.instagram.com/p/Bdn_hqpA7Dy/?igshid=1u3k7kwubc3yn&fbclid=IwAR04_LdPIVq_QDYXLYExCo3jhQqAKhqScHbkFboqsJ2_L9PiTpzE5KOSmXo
Plyšová hračka
https://www.instagram.com/p/Bswf1sPnlb5/?igshid=1qa1ymm5egsrj&fbclid=IwAR1-pZgFyAoRSBy–45sv0EtEs8i-PLxrFc659q0sT2emaRyC06ByLQB5hA
Pomôcka na chodenie
https://www.instagram.com/p/BmhPq7PHIHz/?igshid=fv19a4zjnlpd&fbclid=IwAR0hTVGOcb3vLbog6nkN5YnzA6dM45_CV4EUi3zY1ax1xcJRQuive0zBTdA
Džúsy
https://www.instagram.com/p/Bc9xLz4gUVv/?igshid=12q7tdn9r7vq7&fbclid=IwAR2ABQgkVMv789IDJ50qGiLvCuBNOe4pmgusMCXf2UixO-Cuhqm-hyYTobc
Športové potreby
Ladies! Your razors, t-shirts & sports equipment COST MORE than men's! It's called #pinktax! https://t.co/LlxJ1QAH4n pic.twitter.com/OyjiehTeN1
— Kristen Sze ABC7 (@abc7kristensze) July 19, 2016
5 dôkazov z kategórie úplných absurdností:
Hotelový kozmetický kufrík
https://www.instagram.com/p/Bm1P9kyBkC1/?igshid=a395i6nwd2x5&fbclid=IwAR0HzSrXpkfRFfVAQqnffLVK2soBPqVVzuNtuz7GPG3IkUBowoUc1t9Xb5M
Rybárske rukavice
https://www.instagram.com/p/By0wg-ChZqX/?igshid=sswykw8hmxwh&fbclid=IwAR0s9bFOIUG4b9a2qkMP5RRYwKJAasM92AKnn_2bgCTHzHL1GjqF5ch-gA8
Štuple do uší
https://www.instagram.com/p/Bnl3G1wB9bN/?igshid=10r9vfhc8t0oo&fbclid=IwAR1sTrPMYaY266vLTHE0_jPdqjAJl1TORaz1KR6aJuHbv9tHO2mHcjHYf3M
Zapaľovač
https://twitter.com/amaradark_/status/869140368742338560
Poznámkový blok
https://www.instagram.com/p/BprIfjbA1U3/?igshid=18yhw35ls9hn6&fbclid=IwAR2LvyiyuG39pdmoiUIfWWULlQSozNmiZ7S0cetI8P0WALMqO0Q2KxHgItU
Prečo je to tak?
Ide o marketingovú stratégiu, ktorá vychádza z tvrdenia, že ženy sa o seba v priemere starajú viac ako muži, a preto sú ochotné do seba investovať viac peňazí. Inými slovami: výrobcovia si môžu dovoliť zaviesť vyššie ceny dámskych výrobkov, pretože vedia, že im dopyt neklesne.
Niektorí výrobcovia sa snažia cenový rozdiel šikovne maskovať tak, že ženské produkty predávajú za rovnakú cenu, ale v menšom objeme ako mužské. My sa teda môžeme stretnúť s tým, že produkty stoja rovnako, dokonca niekedy aj menej, no málokto postrehne, že ružový produkt má len polovičný objem.
Ako je na tom Slovensko?
Tejto téme sa venoval aj portál Startitup, ktorý preskúmal cenové rozdiely drogériového tovaru a športových potrieb v Bratislave. Zistil, že za väčšinu produktov u nás ženy nemusia platiť aj ružovú daň, čo je určite pozitívna správa. K výnimkám však patrila dámska žiletka a pena na holenie, ktorá je praktickou ukážkou marketingovej stratégie, hry s číslami – o polovicu znížený objem a nepriamoúmerne k nemu znížená cena.
Zdroje: huffpost.com, startitup.sk