Na všetko existuje nejaký trik. Dokonca aj na ľudské správanie, respektíve na to, aby bolo také, aké ho potrebujeme. Toto je zbierka psychologických trikov, ktoré presne taký výsledok docielia a my nepochybujeme, že ich v budúcnosti využijete.
1. Na ospravedlnenie nereaguj vetou „to je v poriadku“ prípadne, „nič sa nestalo“. Ak má niekto potrebu ospravedlniť sa, očividne sa niečo stalo a ešte očividnejšie to nebolo v poriadku. Vhodnejšia odpoveď je „ďakujem, že si sa ospravedlnil“. Hoci sa to nezdá, táto malá zmena vie urobiť obrovský rozdiel.
2. „Keď som na škole nevedel ani zaťať a veľmi som nechcel, aby ma učiteľ vyvolal, používal som tento trik. Vždy, keď sa na mňa pozeral, zatiaľčo kládol otázku, pozeral som sa naňho aj ja. Až ku koncu som sa pozrel na iného spolužiaka. Pozornosť profesora sa vtedy obrátila na daného študenta a ja som bol v suchu.“
3. V každej hádke, nech už to je s kýmkoľvek, sa pokús nájsť bod, v ktorom sa s druhou stranou zhodneš. Až potom sa snaž presadiť svoju myšlienku. Bude to jednoduchšie, pretože sa máš od čoho odpichnúť a vo výsledku aj protistrane dôjde, že chcete to isté, len jeden v modrom a druhý v červenom.
4. „Tento trik ma ušetril od množstva drám, hádok a dusnej atmosféry na pracovisku. Namiesto toho, aby som kolegov za ich chrbtom ohovárala, ich chválim. Ľudí poteší viac, než sa zdá, keď zistia, že na nich mám pekného slova aj v ich neprítomnosti.“
5. „Platí to aj v prípade, že sa ťa niekto snaží zatiahnuť do ohovárania. Povedzme, že sa všetky slečny z marketingového snažia nakydať čo najviac špiny na tú, ktorá je akurát na PN-ke. Vtedy zakročím ja a poviem: „XY je ale fakt dobrá v tom alebo tom.“ Funguje to naozaj magicky a nepriamo to naznačuje, že nemáš najmenšiu chuť zapojiť sa do takejto falošnej frašky.“
6. Načúvať v tichosti, nedávať druhému žiadne rozumy či rady a nevypytovať sa na viac informácií. To je presne kľúč, ako sa k tým informáciám dostať. Keď sa človek necíti byť pod tlakom, prezradí toho omnoho viac ako v prípade, že vie, že druhá strana len baží po nejakej šťavnatej pikoške.
7. Keď sa niekto príliš vyhovára, vysvetľuje, a je očividne zjavné, že klame, nechaj ho tak. Nič nehovor, nič nerob, len počúvaj, čo hovorí a čakaj. Po minútach monológu sa začne strácať vo svojich vlastných slovách a pravda vyjde na povrch.
8. „Chodím na konferencie po celom svete a viem, že tento trik používa vrátane mňa veľké množstvo ľudí, ktorí musia verejne obhajovať svoje názory. Keď sa nás niekto, napríklad reportér, opýta otázku, na ktorú nie je ľahké odpovedať, poviem: „To je výborná otázka. Bla, bla, bla…“ Človek, ktorý položil otázku, je rád, že sa opýtal niečo k veci a že táto skutočnosť neostala bez povšimnutia, a bude potom podstatne menej kritický k výslednej odpovedi.“
9. Keď za tebou príde niekto nahnevaný a začne ti hovoriť, čo hrozné sa mu stalo, povedz, „je pochopiteľné, že si nahnevaný“. Vždy to zaberie – daný človek bude mať pocit malého bezvýznamného víťazstva a nebude si na tebe vybíjať zlosť, pretože si potenciálne na jeho strane.
10. Niekedy je poďakovanie lepšou alternatívnou ako ospravedlnenie. Hlavne, ak ide o pracovné prostredie. Napríklad, namiesto „prepáčte, že ste museli tak dlho čakať“, povedzte „ďakujem za vašu trpezlivosť“. Tento ťah vie robiť zázraky.
11. Keď sa niekto opýta „čo?“ stotinu sekundy po tom, čo dohovoríš otázku, vydrž. V mnohých prípadoch je to len prirodzený reflex a druhá strana ťa v skutočnosti dobre počula, dokonca otázke aj porozumela. S takýmto prístupom nikto neplytvá časom ani slovami a výsledok je vlastne rovnaký.
12. „Pracujem ako animátorka v tábore pre deti a tento trik používam takmer na dennej báze. Nefunguje len na deti, no dá sa to na ne skvelo aplikovať. Trik znie – nikdy nehovor človeku, čo nemá robiť. Namiesto toho mu povedz niečo iné, čo robiť môže.
Keď poviete deckám, nech za žiadnu cenu nechodia do lesa, budú o to zvedavšie a pri každej možnej príležitosti sa tam pokúsia vytratiť. Ak im však namiesto toho poviete, aby sa išli pozrieť na nové ihrisko, ani im nenapadne, že by v tom lese mohlo byť niečo zaujímavé. Je to veľmi šikovné, čo sa upriamovania pozornosti na správne veci týka.“
13. „Moje pubertálne dieťa sa akurát dostalo do fázy zvanej „prečo“. Nech mu nakážem čokoľvek, vždy sa opýta, prečo to má urobiť. Uprac si izbu – prečo. Zober si bundu – prečo. Najprv si napíš úlohu, až potom choď von – prečo. Je to na porazenie.
Nedávno som však narazila na veľmi dobrý článok, ktorý radil odpovedať na takúto otázku „prečo“, ďalšou otázkou. Odteraz vždy, keď sa ma to opýta, odpoviem: „Neviem, prečo myslíš?“ A ono odpovie. Samo. Na svoju otázku. A do sekundy ide robiť, čo má.“
14. „Učím a prednášam. Moja prax ma naučila jednu veľmi dôležitú vec – otázka „má niekto nejaké otázky?“ je naprd. Väčšinou po nej v miestnosti ostane hrobové ticho a cítim sa trápne ako ja, tak aj ostatní. Nahradil som ju teda frázou „aké máte otázky?“. Vysvitlo, že táto formulácia vety, ktorá je v podstate rovnaká, znie omnoho priateľskejšie a ľudia po nej nemajú strach naozaj sa spýtať.“
15. „Vo firme som na jednej z tých vyšších pozícií a nebudem klamať – niekedy je dosť problematické donútiť zamestnancov robiť to, čo by mali. Našla som si na to jednu fintu. Vždy, keď chcem, aby niečo spravili, poviem, že ich súrne potrebujem. Ľudia zbožňujú byť žiadaní, pocit užitočnosti je pre nich nenahraditeľný. A aj keď to znie ako absolútna hlúposť, funguje to perfektne.“
Zdroj: buzzfeed.com
Titulná fotka: Dreamstime