Aj ty určite chceš, aby ti tvoje auto vydržalo dlho bezproblémovo slúžiť. A tak sa snažíš robiť všetko pre to, aby si čo najviac predĺžil jeho životnosť. Tieto pekné plány ti však môže hravo prekaziť nekompromisná zima. Tá je bez akýchkoľvek pochybností najhorším obdobím pre autá. Jednoducho, technika nemá rada veľký chlad. A keď to ešte spojíš s cestami, ktoré sú posypané soľou a kamienkami, zabijak všetkých motorových vozidiel je na svete.
Avšak, všetky nástrahy zimy môžeš pomerne jednoducho eliminovať, aby tvojmu autu škodili čo najmenej. My ti prinášame 4 tipy, na ktoré veci by si si mal dávať najviac pozor.
1. (Ne)dostatok paliva v nádrži
Platí, že nafta je náchylnejšia na zamŕzanie ako benzín. Avšak, čerpacie stanice automaticky pred príchodom zimy ponúkajú naftu s pridanými aditívami, ktorá by bez problémov mala vydržať teploty aj pod -20 stupňov Celzia. Teda, so zamrznutím v nádrži by si nemal mať problém. No za jedného predpokladu – že budeš mať natankované dostatočné množstvo paliva.
Pokiaľ patríš medzi expertov, ktorí tankujú vždy za 5 či 10 eur, počas zimy sa ti to môže nepekne vypomstiť. Jednoduchá fyzika hovorí, že menšie množstvo tekutiny zamrzne skôr ako väčšie.
Teda, ak máš v nádrži len pár kvapiek benzínu či nafty, je veľké riziko, že dôjde k zamŕzaniu. Nemusí zamrznúť celý objem paliva, ale napríklad sa v ňom vytvoria len malé ľadové kryštáliky. Tie však stačia na to, aby tvoje auto ráno nenaštartovalo, prípadne sa poškodilo palivové čerpadlo. Radšej preto nič neriskuj a v zime sa snaž mať nádrž naplnenú aspoň na polovicu.
2. Jazdy so studeným motorom
Jedna z najhorších vecí, ktoré môžeš svojmu autu počas zimy spraviť, je jazdiť s ním kratučké trasy. V takom prípade sa olej nestihne dostatočne zohriať, teda nemá svoje optimálne mazacie schopnosti. Ak na to úplne kašleš a rovno od prvých metrov pridávaš plný plyn, svojmu autu veľmi rýchlo kopeš hrob.
Studený olej nedokáže dostatočne mazať všetky komponenty, takže tie sa nadmerne opotrebujú. Pri krátkych trasách sa olej nestihne nikdy dobre zohriať, čiže každá jedna jazda je spojená so zvýšeným namáhaním komponentov. Ako tento problém riešiť? Pokiaľ si nútený chodiť krátke trasy, dbaj aspoň na to, aby si mal počas zimy v aute nový olej. Snaž sa jazdiť plynulo, bez prudkého pridávania plynu a vytáčania motora do vysokých otáčok. Ak tvoje auto už nespĺňa tvoje očakávania, možno by si mal premýšľať o jeho predaji ešte pred príchodom zimy. Pri hľadaní náhrady zváž možnosť dovozu auta priamo z Nemecka a zisti výhody tejto alternatívy.
3. Posypová soľ
Soľ je výrazným urýchľovačom korozívnych procesov. Pokiaľ máš staršie auto so slabšou protikoróznou ochranou, po zime sa ti na ňom pravdepodobne objaví niekoľko hrdzavých miest.
S týmto problémom sa dá bojovať jedine tak, že sa budeš vyhýbať jazdeniu po posolených cestách. To sa však nie vždy dá. Preto aj v zime nezabúdaj na umývanie. Zameraj sa predovšetkým na podvozok, lemy a prahy. Stačí ich poriadne vystriekať wapkou. Auto však umývaj vtedy, keď nebude veľká zima. Ideálne, keď teplota prekročí 0 stupňov Celzia.
4. Kamienky z cesty
Kamienky dokážu poškodiť nielen čelné sklo, ale aj lak. Vznikajú po nich typické odreniny, v ktorých je narušená protikorózna ochrana. S postupom času tak začnú hrdzavieť. Riešením na tento problém môžu byť špeciálne plastové chrániče prednej kapoty. Tá je totižto najviac náchylná na poškodenie od odlietavajúcich kamienkov a iných nečistôt.
Druhým zaujímavým riešením je zabalenie auta do priehľadnej ochrannej fólie. Tá je však pomerne drahá, preto sa najviac oplatí v prípade luxusnejších vozidiel. O niečo lacnejším riešením je keramická ochrana laku. Tá vytvára na povrchu laku tvrdú vrstvu, ktorá znižuje riziko odrenia od kamienkov.
Máš aj ty nejaké tipy, ako sa čo najlepšie starať o auto počas zimy a predĺžiť tak jeho životnosť? Daj nám o nich vedieť v komentári!