Chceš, aby tvoje auto vydržalo dlho slúžiť bez toho, aby si musel liať stovky eur do jeho servisu? Potom by si sa oň mal správne starať. Starostlivosť však nespočíva len v tom, že s ním budeš chodiť pravidelne do servisu a raz za čas ho umyješ. Veľmi dôležitú úlohu zohráva tiež jazdný štýl. A práve v ňom sa ukrýva kameň úrazu mnohých vodičov.
Každý z nás má nejaké zlozvyky. No tie šoférske ťa môžu vyjsť poriadne draho. Pozor si dávaj hlavne na tieto 4, ktorými trpí veľké percento slovenských vodičov. Na prvý pohľad sú to možno drobnosti, no z dlhodobého hľadiska vedia spôsobiť úplne zbytočné problémy.
1. Jazdenie v príliš nízkych otáčkach
Jednoduchá matematika hovorí – čím nižšie otáčky motora, tým nižšia spotreba. Aj preto sa môžeš stretnúť s vodičmi, ktorí už pomaly pri 40-tke radia 5. prevodový stupeň. Motor vibruje, celé auto sa citeľne trápi, ale šofér je vysmiaty, keďže si myslí, že práve jazdí so spotrebou 2,8 l/100 km. Realita je však, bohužiaľ, úplne iná.
Ak je motor podtočený, duní a vibruje, dochádza k nadmernému opotrebúvaniu mnohých dielov – gumových uložení, komponentov prevodovky, spojky či zotrvačníka. Tieto súčiastky nie sú zrovna lacné a kvôli dlhodobému jazdeniu v príliš nízkych otáčkach sa opotrebujú oveľa skôr.
Takže v konečnom dôsledku nič neušetríš, akurát si tak spôsobíš zbytočné problémy naviac. Ak chceš pre svoje auto to najlepšie, jazdi v optimálnych otáčkach, keď motor nadmerne nevibruje. Vtedy dosiahneš najlepšiu možnú spotrebu a nebude dochádzať k poškodzovaniu dielov.
2. Státie na spojke
Najmä začínajúci vodiči sa snažia minimalizovať množstvo úkonov, ktoré musia robiť pri šoférovaní. Keď zastanú na semafore, namiesto toho, aby zaradili neutrál a pustili spojkový pedál, radšej si rovno zaradia jednotku a stoja na stlačenej spojke. Tento zlozvyk má len jednu výhodu – pekne si posilníš lýtko na ľavej nohe. Ale pre tvoje auto je škodlivý.
Spojkové ložisko, ktorým pohybuješ pri stláčaní spojky, je navrhnuté len na krátkodobé namáhanie. Výrobcovia ho nenavrhujú tak, aby odolávalo stlačeniu na niekoľko desiatok sekúnd alebo minút v kuse. Keď pravidelne stojíš na spojke, rýchlejšie sa opotrebuje, začne rachotať a budeš ju musieť skôr meniť, čo nie je úplne lacná záležitosť.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane