Premotivované firmy sa rady oháňajú príslovím: Reťaz je taká silná, ako je silný jej najslabší článok. Má to podobný motivačný účinok ako benefit v pracovnej ponuke v podobe multisport karty. Ti ju môžem (#@%&!), vieš čo…
Žiadny nováčik nechce byť tým horúcim článkom, prvé mesiace sú všetci premotivovaní par excellence. Časom však prídu na to, že niektorí noví starí kolegovia tam robia len toľko, aby ich neprepustili. Šikovný figliar si dokáže nájsť ten ideálny post, na ktorom nemusí robiť prakticky nič, ale dosť na to, aby ho nevyhodili. To štve jeho kolegov, ktorí často netušia, čo je vlastne náplňou jeho práce.
Zbystri, ak máš nad 40 a v práci chill
Japonská poradenská spoločnosť Shikigaku sa pýtala 300 zamestnancov vo vyše 300 spoločnostiach, či vedia o nejakých ľuďoch, ktorí nikdy nepracujú a predsa sa tam roky držia. Prieskum sa zameral predovšetkým na starších, nečinných a neproduktívnych mužov.
Respondenti boli vo veku 20 až 39 rokov, pričom starými boli myslení ľudia nad 40 rokov. Pri otázke, či existuje niekto, kto v práci len sedí a nič nerobí, polovica odpovedala kladne.
Čo teda robia?
Väčšina odpovedí spadá do troch modelov. Takmer 50 % uvádza, že nečinní zamestnanci si robia príliš veľa prestávok na fajčenie. Ďalšia frekventovaná odpoveď konštatuje, že len pozerajú do prázdna, prípadne si niečo hundrú. Podobné množstvo odpovedí na ich výkazovú aktivitu znie – nečinné vypisovanie. Prekvapivo najočakávanejšia reakcia, celodenné prehliadanie internetu, je až na štvrtom mieste s 35 %.
Prečo to (ne)robia?
Zaujímavé sú tiež odpovede na otázky, prečo sa podľa nich starší muži rozhodli byť leniví. Najčastejšia teória (45 %) sa točí okolo názoru, že jednoducho nemajú motiváciu ani chuť pracovať. Druhý najpopulárnejší je odhad (41 %), že zamestnávatelia automaticky zvyšujú plat na základe odpracovaných rokov a nie podľa výkonu. 26 % respondentov sa domnieva, že týmto chlapíkom nikto nedôveruje natoľko, aby im pridelili nejakú úlohu.
Čo ťa po ňom?
Ich obhajcovia firmy obviňujú z neposkytnutia dostatočných stimulov a motivátorov, ktoré by ich vyhecovali k tvrdšej práci. Odporúčajú častejšiu kontrolu zamestnancov a transparentnejšiu politiku o dôvodoch prepúšťania.
Podľa 90 % ľudí sú hrozbou pre pracovisko. Väčšine ich prítomnosť znižuje vlastnú morálku. Polovici sa vďaka nim výrazne zvyšuje pracovné zaťaženie. Tretina respondentov v nich vidí záťaž a plytvanie platmi.
Na záver rozkošná odpoveď účastníka prieskumu, či sa v ich firme nachádza chlapík, ktorý nikdy nič nerobí:
„Je to pre mňa zaujímavá novinka. Pokiaľ viem, v tejto spoločnosti nie je žiadny starý chlap, ktorý nepracuje. Asi hodinu som sedel za stolom, zízal cez okno a lámal si hlavu nad tým, kto by mohol zodpovedať tomuto popisu. Dokonca aj keď som sa poflakoval po oddychovej miestnosti, rozprával s kolegami a vyžieral snack, neprišiel som na nič. Rovnako ďalšiu hodinu, ktorú som strávil vo fajčiarskej časti, ako aj popoludní pri hľadaní bližších informácií na internete. Asi tu máme len šťastie.„