Hovorí sa, že automatická prevodovka je úplne „blbuvzdorná“. Prídeš do auta, zaradíš D a následne už len šliapeš na plyn a brzdu. Auto si samo vyberie prevodový stupeň, ktorý mu najviac vyhovuje, rozbehne sa šetrne bez nadmerného opotrebovania spojky a zmeny rýchlostných stupňov sú veľmi plynulé. Aj napriek tomu sa však nájdu vodiči, ktorí dokážu s automatickou prevodovkou zaobchádzať nesprávne.
A hoci zlozvyky pri jazdení s automatickou prevodovkou možno vyzerajú na prvý pohľad neškodne, keď ich opakuješ niekoľko mesiacov alebo rokov, určite sa odrazia na opotrebení tvojho auta. Bude ťa skôr čakať oprava alebo výmena niektorých častí prevodovky, ktorá často stojí aj niekoľko tisícok eur. Ak sa jej chceš vyhnúť, na tieto časté chyby si dávaj veľký pozor.
1. Radenie medzi D a R bez úplného zastavenia
Predstav si, že bežíš na bežiacom páse a zrazu sa z ničoho nič pás začne otáčať opačným smerom. Ale nie plynule, že najprv zastaví a potom sa začne točiť naopak. Táto zmena sa udeje v priebehu jednej milisekundy. Ako sa budeš cítiť? Tvojej nohy to asi nebudú znášať veľmi dobre.
A presne takto nejako sa cíti automatická prevodovka, keď radíš stupeň R ešte počas toho, ako sa auto hýbe pomaly dopredu. Vytvorí sa v nej vysoké napätie, ktoré spôsobuje veľkú záťaž na jednotlivé súčiastky. Výsledok? Prevodovka sa skôr poškodí a teba bude čakať drahý servis. Ako teda radiť správne? Je to jednoduché, pri preraďovaní z D do R a naopak vždy najprv úplne zastav.
2. Státie na stupni P bez ručnej brzdy
Moderné autá s automatickou prevodovkou samy zatiahnu ručnú brzdu, keď zaradíš P a vypneš motor. V starších vozidlách však takáto funkcia často nie je. A mnohí vodiči nechávajú zaparkované auto len v režime P, bez ručnej brzdy. Na prvý pohľad to nie je žiaden problém, predsa vďaka stupňu P auto stojí na mieste.
Pokiaľ by však náhodou niekto do tvojho zaparkovaného auta narazil spredu alebo zozadu, mohlo by sa ľahko stať, že kolík stupňa P, ktorý je zasunutý v prevodovke, by sa zohol, poškodil a teba by čakala drahá oprava. Nehovoriac o tom, že mu nerobí veľmi dobre, keď auto stojí v strmom kopci. Vždy ho preto radšej poisti aj ručnou brzdou.
3. Vyraďovanie do N pri jazde
Tento zlozvyk majú často vodiči, ktorí sú zvyknutí na jazdenie s manuálnou prevodovkou. Ak máš v aute manuál, je úplne bežné, že niekedy pri jazde vyradíš do neutrálu, aby auto plachtilo. Pri automatickej prevodovke by si to však nemal robiť.
Radenie do N a následne spätne do D pri pohybujúcom sa aute spôsobuje zbytočné namáhanie celej prevodovky. Najlepšie je, keď na začiatku jazdy zaradíš D a voliča automatickej prevodovky sa nedotkneš, kým nezaparkuješ alebo nebudeš potrebovať zacúvať. Na takéto zaobchádzanie je prevodovka stavaná a máš pri ňom istotu, že jej nebudeš škodiť.
4. Vyraďovanie do N na semaforoch
Voliča automatickej prevodovky sa pri jazde naozaj nikdy nemusíš chytať. Ani pri státí na semaforoch. Automatická prevodovka nepotrebuje, aby si radil neutrál, keď čakáš na semaforoch. Nerobí jej to dobre. Platí to isté ako pri predchádzajúcom bude – pri radení z D do N a naopak sa prevodovka zbytočne namáha a môže sa skôr opotrebovať.
5. Príliš agresívna jazda hneď po štarte
Klasické automatické prevodovky majú vo svojich útrobách ozubené kolesá, ktoré sú mazané olejom. Ak svojmu autu začneš poriadne „nakladať“ hneď po štarte, vedz, že prevodovka dostane poriadne zabrať. Studený olej nedokáže dostatočne rýchlo premazať všetky dôležité súčiastky a dochádza k nadmernému opotrebeniu.
Prvých pár minút po naštartovaní preto vždy s autom jazdi pokojne, vyhýbaj sa prudkému pridávaniu plynu a agresívnemu jazdnému štýlu, ktorým uškodíš nielen prevodovke, ale aj motoru.