Okolo áut koluje v spoločnosti veľmi veľa mýtov a poloprávd. Niekto niečo povie v krčme alebo v komentári na Facebooku, mnohí ľudia tomu uveria a šíria túto informáciu ďalej. Aj keď je to v skutočnosti úplná blbosť alebo fakt, ktorý platil pred 20 rokmi, no v dnešnej dobe už dávno nie je aktuálny.
Aby si nežil v klame a neveril rôznym nepravdám, pripravili sme si pre teba prehľad 5 najčastejších šoférskych mýtov, s ktorými sa stretávame veľmi často. A niektoré z nich ťa možno prekvapia.
1. Väčšie autá sú bezpečnejšie ako malé
Mnohí vodiči si myslia, že čím väčšie auto, tým bezpečnejšie sa môžu cítiť na ceste. Z určitého uhla pohľadu je to pravda. No nie vždy. Väčšie auto má výhodu pri strete s iným vozidlom. Napríklad, ak sedíš vo veľkom Range Roveri a čelne sa zrazíš s malým Fiatom 500, si vo veľkej výhode.
No je tu aj druhá strana mince. Väčšie autá majú vyššiu hmotnosť a pohybovú energiu. Teda, ak dostaneš šmyk, nedostaneš sa z neho tak ľahko ako pri malom mestskom autíčku. A pokiaľ to napáliš niekam do stromu alebo steny, obrovská kinetická energia spôsobí väčšiu deformáciu. V konečnom dôsledku tak väčšie auto môže byť nebezpečnejšie ako malé.
2. Nové autá už netreba zabiehať
Už odnepamäti platí, že nové auto by si mal v priebehu prvých 5000 km zabiehať. Počas zábehu by si nemal motor vytáčať nad 4500 ot/min (benzínové motory), respektíve 3500 ot/min (naftové motory). Mal by si jazdiť plynulo, bez prudkého zrýchľovania a spomaľovania, no zároveň nie je dobré držať motor v príliš nízkych otáčkach.
Dnes sa môžeš ale celkom často stretnúť s vodičmi, ktorí ti povedia, že zábeh je pri moderných motoroch zbytočný. To však nie je pravda. Áno, moderné motory sú vyrábané novými technológiami a oveľa precíznejšie ako v minulosti, ale zábeh aj tak vyžadujú. Zabezpečíš ním dlhšiu životnosť motora a vyhneš sa potenciálne drahým poruchám.
3. Automatická prevodovka zvyšuje spotrebu paliva
Automatické prevodovky pred 15 či 20 rokmi neboli zrovna najefektívnejšie. Mnohé z nich mali len 4 alebo 5 stupňov, preraďovanie im trvalo dlho, veľakrát fungovali nelogicky a spôsobovali zvýšenie spotreby aj o 1 alebo 2 litre na 100 km. Celkom oprávnene tak veľa vodičov na automaty nadávalo a manuálne prevodovky boli obľúbenejšie.
Dnes je ale situácia opačná. Automatické prevodovky majú väčšinou 7, 8 alebo 9 stupňov, fungujú veľmi hladko, rozumne a významne spríjemňujú používanie auta. Vďaka tomu, že majú viac stupňov, prispievajú k nižšej spotrebe, keďže motor dokáže pri každej rýchlosti ísť v optimálnych otáčkach. Hlavne na diaľnici majú moderné autá s automatickými prevodovkami často aj o 0,5 l/100 km nižšiu spotrebu než rovnaké modely s manuálom.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane