Premeniť svoj koníček na zárobkovú činnosť je náročné, no nie nemožné. Ak však ide o nejakú kreatívnu činnosť, vždy sa nájde niekto s pochybnosťami, či skutočne pracuješ. „Veď ťa to predsa baví,“ hovoria jedni. „Ja som myslel, že to robíš rád,“ tvrdia zase ďalší. A hoci majú obaja pravdu, zo zábavy a radosti nájom skutočne nezaplatíš.
Pokiaľ podnikáš v kreatívnej oblasti, máme pre teba článok ako vystrihnutý z tvojho života. Toto je 5 typov „klientov“, ktorí sa s tebou už nepochybne pokúšali uzavrieť spoluprácu… no všetci vieme, ako to dopadlo.
1. Budúci milionár
Pán s krycím menom „začínajúci podnikateľ“ má veľmi jasnú víziu, ktorej gro prakticky tvorí tvoja práca. On je mozog, ty si sila – ideálne sa dopĺňate. Bohužiaľ, niekde v priebehu vymýšľania tohto majstrovského plánu úplne zabudol na skutočnosť, že „sila“ nebude robiť zadarmo.
Koncept platenia nájmu a nedržania hladovky ide očividne úplne mimo neho. V jeho svete ľudia ako ty žijú z entuziazmu a prezdieľania na Instagrame. Práve preto si môžu pod prísľubom lepších zajtrajškov dovoliť pol roka makať za imaginárny honorár.
„Len chvíľu, a potom sa budeme topiť v peniazoch!“ Jasné, kamoš. Jasné.
2. Náruživý nedočkavec
„ASAP!“ hláskuje pri zadávaní objednávky a preventívne ešte trikrát zopakuje, že už včera bolo na finalizáciu tohto projektu neskoro. Je to súrne. Naliehavé. Preto by si mal v záujme prežitia celej ľudskej rasy všetko ostatné odložiť bokom a celú svoju energiu nasmerovať sem.
Volá ti sedemkrát denne, keď nedvíhaš, píše, a miestami sa reálne začínaš báť, či ťa takto cvične nepozoruje spoza okna. Kedy konečne stíchne? V momente, keď mu vystavíš faktúru…
3. Porovnávač cien
Má prehľad a je to znať. Presne vie, koľko berie Feri zo Šale aj Ďuro z Rožňavy, a teda má pádny dôvod tvrdiť, že je tvoja cena nanajvýš prestrelená. Fakt, že obaja to robia na kolene a výsledok ich práce pripomína zlý vtip, s prehľadom ignoruje. To je druhoradé.
„A to vám nevadí takto zdierať ľudí? Veď to je pre syna s rakovinou!“ snaží sa hrať na city, keď vidí, že s prirovnávaním ku „konkurencii“ ďaleko nepochodí. Že tým ľuďom nie je hanba.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane