STK, teda technická a emisná kontrola, je doslova nočnou morou pre mnohých motoristov, najmä takých, ktorí jazdia na starších autách v nie zrovna najlepšom stave. Kontroly sa za posledné roky sprísnili, podvádzať už nie je také jednoduché a pomerne často sa stáva, že auto jednoducho neprejde a musí kontroly opakovať.
Aké sú najčastejšie dôvody, pre ktoré autá neprechádzajú cez STK alebo EK, a čo môžeš spraviť pre to, aby si na kontrolách nemal žiaden problém? Máme pre teba niekoľko praktických tipov.
1. Nedostatočný účinok bŕzd
Je to skutočne tak, podľa štatistík zo slovenských STK sú najčastejšou chybou na kontrolovaných autách práve brzdy. Celkom smutné, vzhľadom na to, že táto súčiastka ti môže zachrániť život. Veľakrát sa však stáva, že brzdy nie sú v ideálnom stave a majiteľ o tom ani nevie, lebo sa mu zdá, že auto brzdí normálne. Prístroj na meranie účinnosti bŕzd na STK však ukáže opak.
Najčastejšou príčinou problémov s brzdami na STK býva nerovnomerný účinok pravej a ľavej strany, čo vieš pocítiť napríklad tak, že auto ti trochu ťahá doľava alebo doprava pri brzdení. Za slabý účinok zas obvykle môžu opotrebované platničky alebo kotúče. A potrápiť ťa dokáže tiež nedostatočná účinnosť parkovacej brzdy.
2. Kontrolka motora
Táto kontrolka je verným spoločníkom mnohých starších áut. No keď ti svieti na prístrojovom štíte počas emisnej kontroly, s najväčšou pravdepodobnosťou ťa technik cez kontrolu nepustí, keďže počítač načíta nejaké chybové hlásenia spojené s motorom. Ak tvoje auto zobrazuje chybové hlásenia, pred EK si ho radšej daj skontrolovať.
3. Problémy so svetlami
Stačí, že vo svetlách ti nebude svietiť jedna žiarovka, a auto už neprejde cez STK. Pred tým, ako ho zoberieš na kontrolu, preto poriadne prekontroluj, či všetky svetlomety fungujú na 100 %. Nezabúdaj, že fungovať musí aj osvetlenie evidenčného čísla.
Praktický tip: Veľmi častou chybou na STK býva aj nefunkčné nastavovanie výšky svetiel. Ak je tvoje auto vybavené manuálnym nastavovaním výšky a nikdy v živote si ho nepoužil, pred kontrolou otestuj, či funguje. Inak ti hrozí, že cez STK neprejdeš a budeš si ju musieť zbytočne zopakovať.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane