Ak nesleduješ dianie v domácom hernom priemysle, je možné, že ti uniknú jedinečné a úspešné tituly ako Workers & Resources: Soviet Republic. Budovateľská stratégia od malého indie štúdia 3Division je niečo, čo sa len tak nevidí!
Pokiaľ by sme chceli veci extrémne zjednodušiť, táto hra by sa dala nazvať „komunistickým SimCity“. Cieľom hry je postaviť sa do čela robotnícko-roľníckych más a v rozmedzí 60.-90. rokov 20. storočia vybudovať socialistický raj (alebo aspoň nenechať svoje obyvateľstvo pomrieť hladom).
Okrem výstavby nekonečných radov panelákov, sôch Lenina a národných výborov je veľký dôraz kladený na komplexný systém ťažby a výroby. Kým sa vyťažený kameň zmení na betónový panel, prejde hneď niekoľkými továrňami, skladiskami a dopravnými prostriedkami.
Hra sa momentálne nachádza v stave predbežného prístupu (early access), čo znamená, že zatiaľ nejde o finálnu verziu produktu a do plnohodnotného vydania pribudne ešte množstvo obsahu a zmiznú bugy. Hráči vnímajú titul veľmi pozitívne, o čom svedčia aj kladné recenzie na Steame.
Workers & Resources: Soviet Republic nie je socialistickou hrou len kulisami (a geniálnym soundtrackom!), ale v mnohých ohľadoch perfektne vystihuje ideály, ktorými sa predstavitelia bývalého režimu veľmi vehementne oháňali.
Ľudovosť
Soviet Republic je hra naozaj pre každého. Budovateľské stratégie tohto štýlu si vedia skvelo vychutnať príležitostní hráči aj náročnejší gameri. Mladším poslúži ako okno do čudesnej histórie, pamätníci čias minulých si zasa môžu pripomenúť, ako to kedysi vyzeralo aj v ich meste. Titul je technicky nenáročný a utiahne ho aj bežný notebook.
Internacionalizmus
Hra sa neodohráva v žiadnom reálnom štáte. Ide o fiktívnu republiku, ktorá v sebe nesie niečo zo všetkých krajín niekdajšieho sovietskeho bloku. Univerzálnemu znázorneniu reálneho socializmu prospieva, že ulicami sa preháňa technika pôvodom z viacerých socialistických štátov (ZSSR, NDR, ČSSR…). Internacionálnu myšlienku posilňuje lokalizácia v 15 jazykoch, samozrejme, vrátane slovenčiny.
Kolektivizmus
Veľmi podstatnú úlohu zohráva komunita hráčov. Vďaka svojej spätnej väzbe a pripomienkam usmerňuje vývoj, zároveň sa sama podieľa na tvorbe obsahu. Pomocou editoru budov a ďalších nástrojov môžu hráči s ľahkosťou vytvárať nové vozidlá, stavby či mapy a prostredníctvom Steam Workshopu sa o ne podeliť s druhými. V súčasnosti sa na Workshope hry nachádza už vyše 3500 položiek.
Využili sme príležitosť osloviť Petra Adamčíka, lídra košického vývojového tímu 3Division, a položili sme mu niekoľko otázok o Workers & Resources: Soviet Republic.
Čím je hra Workers & Resources: Soviet Republic výnimočná oproti ostatným budovateľským stratégiám? Prečo by si ju hráči mali vyskúšať?
Dosť veľkým lákadlom je určite téma, pretože je to jednak retro, ale tiež na socializme je zaujímavé, že to je „moderná“ diktatúra, čo je super pre dizajn hry – zdôvodnenie, prečo hráč ovláda všetko. Hráč nielen buduje mestá, stará sa o ľudí, ale manažuje aj zdroje, suroviny a snaží sa to celé dať dokopy, aby to fungovalo čo najefektívnejšie. Nakoniec, aspoň v to verím, hra je spracovaná veľmi detailne, je náročná a ide fakt do hĺbky.
Ako prebieha financovanie vývoja Workers & Resources? Koľko ľudí na hre pracuje?
Momentálne sme v internom tíme aj so mnou štyria ľudia, 3x programátor a jeden grafik, okrem nás na hre pracujú externe ďalší grafici, zvukári, hudobník a rôzni ľudia, ako community manažéri, testeri a podobne. Vývoj do vydania Early Access verzie som financoval z vlastných zdrojov, teraz už hra na seba zarába sama práve z predajov Early Access verzie.
Ste spokojní s predajmi a reakciami hráčov na titul? Sú krajiny, kde má hra naozaj silnú základňu fanúšikov?
Predaje nás veľmi tešia, ale, samozrejme, makáme, čo to dá, a snažím sa to ešte nejako zdvihnúť, tak dúfam, že sa to časom podarí. Prednedávnom sme vydali demo, takže teraz si môže hru každý vyskúšať zadarmo. Najviac kópií sa predá do Ruska, potom nasleduje Nemecko, USA, Poľsko, Čína, Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Česká republika, Japonsko…
Zaujímavým detailom sú názvy obcí, ktoré pripomínajú viaceré východoeurópske jazyky. Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu?
Hra má momentálne 100 predefinovaných názvov miest, ktoré som len nechal vygenerovať náhodne cez online generátor slov. Veľmi sa mi páči, že tieto názvy medzi hráčmi, „zľudoveli“ – každý si bude pamätať názvy, ako Leszcie, Litopa, Táboviná, Viraw, Třírov. Ak hráč tieto názvy vyčerpá, nastupuje náhodný generátor, ktorý skladá mestá zo slabík.
Je to zaujímavé, že niekedy je lepšie veci v hre nedávať náhodne. Pri vydaní sme mali k dispozícii len jednu mapu, ktorá bola zakaždým rovnaká, ale asi vzhľadom na komplexnosť hry to skoro nikomu nevadilo, čo ma prekvapilo, naopak, hráči si mohli aspoň radiť, kde presne je najlepšie začať hru, kde je výhodné postaviť oceliareň a podobne.
Vyskytol sa pri vývoji nejaký problém, ktorého prekonanie vás dnes napĺňa veľkou hrdosťou?
Tak z technického hľadiska to bolo určite rozdelenie hry, aby bežala aspoň na dvoch threadoch, do vydania som to nestihol a po vydaní sa to celkom rýchlo podarilo. Hra to veľmi potrebovala, keďže táto úprava zvýšila rýchlosť renderovania/FPS asi dvojnásobne. Inak, veľmi som sa obával rozšírenia tímu, ale mal som fakt šťastie a našiel som zatiaľ dvoch skvelých programátorov, ktorí mi momentálne s vývojom dosť pomáhajú.
Kedy je očakávané vydanie plnej verzie? Na aký obsah sa dovtedy môžeme tešiť?
Stále ten vývoj nie je taký rýchly, ako by som si prial, bolo by veľmi fajn stihnúť vydanie full verzie do Vianoc 2021, ale fakt si nie som istý, či to stihneme. Každopádne, Early Access by som nerád predlžoval dlhšie ako do konca roku 2022. To je asi posledný deadline, aj v prípade, že v hre nebude úplne všetko – Early Access opustíme a budeme pridávať veci aj mimo neho.
Bude hra dostávať nové updaty aj po vydaní plnej verzie?
Záleží to od záujmu hráčov a, našťastie, zatiaľ to nevyzerá tak, že by záujem v blízkej ani ďalekej dobe opadol, takže myslím si, že áno, aj po vydaní plnej verzie budeme ešte nejaký čas pokračovať.
Má 3Division pripravené nejaké ďalšie projekty, do ktorých vývoja sa v blízkej budúcnosti pustí?
Zatiaľ je to v štádiu uvažovania, ale zrejme sa začne robiť niečo podobné ako Soviet Republic, teda budovateľská stratégia, ale s inou témou, tu sa budeme snažiť vylepšiť grafiku, samozrejme, upravia sa aj mechaniky hry, aby pasovali do nového setupu.
Tiež mám nápad na úplne inú stratégiu, tento nápad je tiež ako možnosť, ale skôr to vidím až po dokončení projektu podobnému Soviet Republic. Tiež by sme mali začať o chvíľu experimentovať s armádou, tak uvidíme, ako nám to pôjde, nejaká bojová stratégia by tiež nemusela byť zlý nápad.