Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 22.11.2024
sk
Cecília
cz
Cecílie

Kapacitu Hlavnej stanice v Bratislave treba zvýšiť, odporúča Útvar hodnoty za peniaze

Ďalšími možnosťami sú presun stanice viac na východ či obchádzanie stanice nákladnými vlakmi.


Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) odporúča Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) prerobiť návrh novej bratislavskej hlavnej stanice s cieľom zvýšiť jej kapacitu. Podľa inštitúcie riešením je rozšíriť koľajisko o priestor súčasnej staničnej budovy, ako to navrhuje aj Metropolitný inštitút Bratislavy. „Ďalšími možnosťami sú presun stanice viac na východ či obchádzanie stanice nákladnými vlakmi,” informoval vo štvrtok ÚHP.

Projekt ŽSR Dopravný uzol Bratislava zahŕňa postupnú dostavbu a obnovu železničných tratí a staníc v hlavnom meste s predpokladanými nákladmi 654 mil. až 883 mil. eur podľa variantov, pri cenách z roku 2019, keď bola vypracovaná štúdia. „Projekt by sa mal aspoň čiastočne upraviť,” uviedli analytici. Navrhujú aj modernizovať trate v bratislavskom uzle a preveriť obnovenie stanice Filiálka.

TASR

Súčasťou železničného projektu je modernizácia a zvyšovanie kapacity existujúcich tratí Nové Mesto – Petržalka a Bratislava – Devínska Nová Ves. „V druhom prípade treba počas projektovej prípravy preukázať technicky vhodný spôsob pridania tretej koľaje, pretože kapacitné rozšírenie neznamená automaticky ďalšiu koľaj,” upozornil ÚHP. Počíta sa tiež s výstavbou terminálov integrovanej osobnej prepravy Bory, Vrakuňa, Ružinov a Patrónka, pričom optimálnu polohu terminálu na Patrónke ešte treba určiť samostatnou analýzou.

Inštitúcia takisto odporúča nájsť vhodné riešenie pre zvyšné časti projektu, ktorých realizácia je do roku 2035 nepravdepodobná, napríklad obnovenie stanice Filiálka. „Popritom preskúmať ďalšie varianty, ktoré môžu zvýšiť prínosy projektu. Je to napríklad dobudovanie trate z Nového Mesta na letisko či z Filiálky k autobusovej stanici Nivy,” podotkli analytici.

Iba centrálny variant projektu vyzerá byť podľa ÚHP jediný návratný a kopíruje celoeurópsky trend mať jednu centrálnu osobnú stanicu, ktorá obslúži všetky vlaky. Zvyšné tri varianty navrhujú odkláňať vlaky na iné koncové stanice v meste, napríklad Nové Mesto, Petržalka alebo Filiálka, čo podľa analytikov nie je v súlade s európskou praxou, ani so všetkými staršími koncepciami rozvoja železníc v Bratislave.

Všetky varianty navrhujú znížiť kapacitu Hlavnej stanice. „Ide o veľký paradox, keďže sa v budúcnosti ráta s výrazným navýšením počtu vlakov. Napríklad národný Plán dopravnej obslužnosti ráta s posilnením dopravy približne dvojnásobne,” podotkol ÚHP. Ako dodal, Bratislava je tiež potenciálnym úzkym hrdlom pre nákladnú dopravu medzi juhovýchodnou a severnou Európou.


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.