Ide o používateľov, ktorých obsah má charakter hobby, prípadne súkromný, videá zdieľajú len príležitostne a ich primárnym cieľom nie je dosiahnutie zisku či zasiahnutie širokej verejnosti.
„Povinnosť oznámiť Rade pre mediálne služby spustenie videokanálu na platforme na zdieľanie videí, ktorou je napríklad YouTube, Facebook Watch či TikTok, majú len tie fyzické osoby, ktorých kanál spĺňa kritériá audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie. AVMS sa od iného zverejňovania videí na internete odlišuje najmä tým, že má primárne hospodársku povahu a je určená širokej verejnosti, práve preto podlieha istej regulácii,“ vysvetľuje riaditeľ RpMS Martin Dorociak.
Pre fyzické osoby nie je oznamovacia povinnosť spojená so žiadnym poplatkom. Ak na týchto platformách poskytujú AVMS právnické osoby, musia Radu požiadať o udelenie autorizácie poskytovania, na ktorej udelenie má RpMS 90 dní. Rada to uviedla v tlačovej správe.
Hospodárskou povahou AVMS je myslené i to, ak ju poskytovateľ vytvorí s úmyslom propagovať svoje platené aktivity či umiestňovať do videí reklamy, nielen samotná monetizácia kanálu v zmysle podmienok platformy. Okrem toho je podstatné či umiestňujúci má za kanál redakčnú zodpovednosť, čiže dokáže kontrolovať usporiadanie videí na svojom kanáli, a rovnako aj to, či videá majú za cieľ vzdelávať, informovať alebo zabávať širokú verejnosť.
„Chápeme, že verejnosť by ocenila presné a jednoznačné usmernenie, konkrétne na koho sa povinnosť vzťahuje a na koho nie, ale v tejto chvíli ho nie je možné poskytnúť. Povinnosti v tejto oblasti sú nové nielen pre osoby, ktoré na platformách zdieľajú videá, ale aj pre regulátora,“ vysvetlil Dorociak. Doplnil, že špecifickejšie kritériá mimo rámca zákonnej definície vyplynú až z aplikačnej praxe.
Dorociak tiež vysvetlil, že nové pravidlá vyplývajú z transponovania smernice o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá je platná pre celú Európsku úniu. Uviedol, že od zahraničných partnerov, teda iných regulátorov vedia, že tiež pravidlá len zavádzajú do praxe a riešia podobné problémy, napríklad zadefinovanie služieb na požiadanie, či to, ako správne rozhodnúť, či je sociálna sieť platformou na zdieľanie videí.
V posledných dňoch sa na Radu obrátilo mnoho subjektov, ktoré zdieľajú svoje videá prostredníctvom internetu. Mnoho z nich si splnilo oznamovaciu povinnosť v súlade s definíciou AVMS. Ďalší požiadali o udelenie autorizácie poskytovania, iní o konzultáciu, keďže si neboli istí, či sa ich nová povinnosť týka alebo nie. RpMS upozorňuje, že najčastejšie otázky a nejasnosti možno nájsť na webstránke Rady. Sú tam i vzorovo vyplnené formuláre či informácie o správnych poplatkoch, ak má subjekt povinnosť uhradiť ich. Zoznam otázok a odpovedí bude dopĺňaný.