Pre väčšinu Slovákov (a ďalších stámiliónov obyvateľov planéty) je americký futbal záležitosť, ktorej nevenujú veľkú pozornosť a absolútne jej nerozumejú. V USA však ide o jednu z najvýznamnejších súčastí americkej identity a finále zvané Super Bowl predstavuje hotový sviatok.
Americký národný sviatok
V nedeľu 12. februára sa konal 57. Super Bowl, ktorý rozhodol o víťazovi NFL v sezóne 2022. Kansas City Chiefs zdolali Philadelphia Eagles, čím si získali už tretí majstrovský titul vo svojej histórii. Samozrejme, ako káže tradícia, nechýbala veľkolepá polčasová šou, ktorej headlinerom bola speváčka Rihanna.
Finálový duel si v priemere zapne asi 100 miliónov divákov a len málokedy sa stane, že by sa niektorý rok v USA objavil v televízii program sledovanejší ako Super Bowl. Podľa vysielateľa FOX si tento rok finále NFL zaplo asi 115 miliónov divákov. Počas prenosu bolo odvysielaných 60 reklám.
Poriadne drahá reklama
Super Bowl sa dá vo svete televíznej reklamy považovať za jednu z najväčších udalostí, čomu zodpovedá aj krutý cenník za reklamné sloty – cena tridsiatich sekúnd vysielacieho času sa pohybuje v rozmedzí 5-7 miliónov amerických dolárov.
Absurdne môže pôsobiť fakt, že niektoré značky svoje superbowlové reklamy považujú za natoľko dôležité, že im predchádza rozsiahla marketingová kampaň na sociálnych sieťach. Prakticky sa dá hovoriť o traileroch na reklamy.
…ktorá sa ale vypláca!
Superbowlovské reklamy majú skutočne masívny zásah, takže ani vysoká cena nebráni tomu, aby bol o reklamné sloty obrovský záujem. Ak naozaj chceš, aby o tvojej značke hovorili, budeš na Super Bowle! Tí, ktorým nestačí len byť prítomným, ale chcú na divákov skutočne zapôsobiť, investujú riadny balík aj do prevedenia svojho reklamného klipu.
Na superbowlovských reklamách pracujú tí najlepší ľudia z branže a často sa v nich objavujú známe tváre zo sveta kultúry či športu. Samotné reklamy teda predstavujú zaujímavý a zábavný program a je známe, že asi polovica divákov Super Bowlu má podľa vlastných slov radšej reklamy ako samotnú hru.