Určite ťa zaujíma, na aký článok si to práve klikol. Veď čo môže mať spoločné „ľudovková“ kapela s rapom? Možno ťa to prekvapí, ale evidentne viac, než si myslíš. Odhalili sme totiž nezvratné dôkazy, ktoré dokazujú túto, na prvý pohľad bláznivú, teóriu.
Keď ti ich predostrieme, tvoj pohľad na slovenský hip-hop už nikdy nebude taký ako predtým. Preto dobre zváž, či sa chceš dozvedieť jedno z najšokujúcejších zistení. Na úvod sme ťa ponaťahovali viac než dosť, poďme sa na to spoločne pozrieť.
Z kulturákov do telky
Korene Senzusu siahajú až do roku 1978, pod týmto názvom začali vystupovať až o trinásť rokov neskôr. Ako sa píše na internetoch, aj napriek veľkej popularite sa nebránili hrať na dedinských zábavách a dokonca ani na svadbách. Ich potenciál pre televíziu si všimol Martin Sarvaš, ktorý je spájaný predovšetkým s Tublatankou.
Trojicu Heggot, Peschl a Fekete presadil na obrazovkách prostredníctvom relácie Senzi Senzus. Keď boli v roku 1997 na pomyselnom vrchole, hrávali až 35 vystúpení mesačne. Aj o pár rokov neskôr na prelome tisícročí si držali štandard v podobe 20 vystúpení za mesiac.
Nestratili sa ani v ankete Zlatý slávik v kategórii skupina. Raz sa tešili z druhého a trikrát z tretieho miesta. Zastavila ich až nečakaná smrť Dušana Hergotta, ktorý bol azda najväčšou tvárou hudobného zoskupenia. Jeho náhly odchod šokoval nielen fanúšikov, ale aj jeho spoluhráčov. Bál sa chodiť k lekárom, nakoniec vykrvácal z pažerákových žíl pri poobednom spánku.
Inšpirovali česko-slovenských raperov?
Ako sme ti dokázali v predošlých riadkoch, Senzus bol skutočne veľký slovenský fenomén. Hity ako Macejko, Júlia, Načo pôjdem domov a desiatky ďalších sa púšťajú na zábavách a oslavách dodnes. Ich hudobný prínos bol zrejme natoľko silný, že ním dokázali inšpirovať aj iný dôležitý žáner, a to hip-hop.
Ak sa pozorne započúvaš do ich prevedenia skladby Neďaleko od Trenčína, popri hlavnom speve v nej „vykrikujú“ rôzne vtipné narážky. A takýchto príkladov by sme v ich tvorbe našli desiatky. Podotýkame, že ide o roky, keď bol rap na Slovensku v plienkach, napríklad Kontrafakt vznikol až v roku 2001.
Niečo podobné môžeš počuť v stovkách pesničiek naprieč celou históriou hip-hopu v našej krajine. Taktiež v pozadí popri „hlavnom speve“ hovoria rôzne vtipné narážky, vykrikujú kadejaké citoslovce alebo šepkajú. Obľúbené sú aj prepojenia na zosnulých ako R.I.P. Pop a R.I.P. Dan, čím sme premostili k českému raperovi Yzomandiasovi a jeho skladbe Rolls.
Ak si sa dočítal až sem, veríme, že berieš celý článok s rezervou a aspoň trošku si sa pri ňom pousmial. Ak budeme konšpirovať, skutočne môžeme polemizovať, či spomenuté prvky prenikli do nášho rapu práve vďaka Senzusu. Pravdepodobnejšou možnosť je však vplyv zahraničných, najmä amerických, umelcov. A aj keby to tak nebolo, zrejme by sa Ego, Rytmus alebo Separ nepriznali, že po večeroch počúvajú slovenské ľudovky. Alebo?