V snahe riešiť problémy s nedisciplinovanosťou a nebezpečnou jazdou kolobežkárov v Európskej únii sa zavádza povinné poistenie elektrických kolobežiek. Tento problém nie je však nič nové a Európska únia sa snažila riešiť to už v minulosti. V súvislosti s diskusiou o elektrických kolobežkách vo Francúzsku sa však táto téma opäť dostala na verejnú scénu, uvádza Pravda.
Kolobežky nie sú hračka
V referende sa občania Paríža vyslovili pre zákaz zdieľaných kolobežiek kvôli nedisciplinovanosti ich používateľov a riskantnej jazde, ktorá spôsobovala nebezpečenstvo. Francúzsko sa preto chystá zvýšiť minimálny vek na používanie elektrických kolobežiek a zvýšiť pokuty pre dve osoby jazdiace súčasne na e-kolobežke.
Minister dopravy Clément Beaune povedal v tejto súvislosti pre denník 20 Minutes: „Je dôležité, aby sme dali jasne najavo, že kolobežky nie sú hračkou“.
Pôvodný návrh Európskej komisie sa vzťahoval prakticky na všetko, čo môže jazdiť po cestách s využitím nejakého druhu motorizovaného pohonu. Revidovaná smernica Európskeho parlamentu a Rady však zavádza povinné poistenie len pre „ťažké a rýchle“ kolobežky a samohybné stroje na štýl segwayov.
Elektrobicykle boli z tejto povinnosti vyňaté. Avšak členské štáty EÚ môžu ísť nad rámec tejto smernice a požadovať povinné poistenie aj pre iné vozidlá, akými sú elektrobicykle.
Celoeurópska legislatíva, zavádzajúca povinné poistenie elektrokolobežiek, by mala začať platiť od januára budúceho roku.
V prípade zavedenia povinného poistenia elektrokolobežiek môžu vzniknúť isté otázky. Jednou z nich je, na koho by sa malo povinné poistenie vzťahovať. Európska únia sa rozhodla, že povinné poistenie sa bude vzťahovať na kolobežky, ktoré majú maximálnu rýchlosť nad 25 km/h alebo majú hmotnosť viac ako 25 kg a dosahujú maximálnu rýchlosť nad 14 km/h.
Toto riešenie je však uplatniteľné len v rámci Európskej únie a členské štáty majú stále možnosť ísť nad rámec tejto smernice a požadovať povinné poistenie aj pre iné vozidlá, akými sú elektrobicykle.