Dnes, keď sú naše domovy posiate načúvacími inteligentnými zariadeniami a sme zrastení s mobilmi, je spánok jednou z mála vecí, ktorá nás oddeľuje od komerčného sveta sociálnych sietí, reklám a všadeprítomného marketingu.
Táto blažená bašta už nemusí trvať dlho. Bolo len otázkou času, kedy sa marketéri začnú vŕtať do našich snov. Snová reklama je na ceste.
Počas snívania si mozog vytvára silné asociácie
Sny sú skutočné mechanizmy, ktoré sa biologicky vyvinuli, aby nám pomáhali robiť kritické rozhodnutia. Preto viaceré spoločnosti testujú spôsoby, ako zmeniť a riadiť nákupné správanie prostredníctvom spánku a hackovania snov.
Už v roku 2021 prieskum Americkej marketingovej asociácie zistil, že až 77 % spoločností plánuje do roku 2025 aplikovať dream hacking. Implantácia a inkubácia snov (TDI) funguje na princípe prehrávania zvukov, obrázkov či vypúšťania pachov na naštartovanie nášho mozgu.
Väčšina ľudí má pri posteli inteligentné zariadenia, ktoré sa dajú ľahko použiť na nenápadné spustenie snovej reklamy. Keď je človeku pred spánkom prezentovaná rutina zvukových a vizuálnych podnetov, môžu byť zastúpené počas REM spánku.
V roku 2020 Adam Haar Horowitz a jeho tím použili nové zariadenie s názvom Dormio na inkubáciu snov. Systém deteguje, kedy sa subjekt dostane do hypnagógie, prechodného stavu vedomia medzi bdelosťou a spánkom. Keď nastane táto fáza, zariadenie prehrá pripravenú zvukovú stopu, ktorá nasmeruje sny. V jednej štúdii boli tigre úspešne vložené do snov 50 ľudí. V inej dosiahli, aby subjekty snívali o stromoch.
Najväčšia štúdia snov
V roku 2021 sa pred Super Bowlom objavila reklama nápojovej spoločnosti Molson Coors. Ľuďom ponúkala bezplatné pivá výmenou za účasť na ich inkubačnej štúdii snov. Účastníkom bolo pred spaním niekoľkokrát prehrané marketingové video, ktoré obsahovalo hovoriace ryby, hypnotické obrázky, hornatú krajinu a tancujúce plechovky od piva.
Explicitne bolo zamerané na umiestnenie obrazov piva Coors spolu s pozitívnymi obrazmi horských potôčikov a príjemnými vôňami do myslí snívateľov. V rámci posilnenia marketingu si prizvali popovú hviezdu Zayna Malika, ktorý na Instagram Live spal, zatiaľ čo sníval o inkubovanom pive.
Hoci štúdia nebola veľmi úspešná a predaj Coors zostal viac-menej na predošlej úrovni, autori zariadenia Dormio sa obávajú, že je to len začiatok znepokojujúceho trendu. Keď sa dozvedeli, že spoločnosti plánujú masovo využívať TDI pre marketingové účely, napísali otvorený list, pod ktorý sa podpísalo ďalších 40 odborníkov. Verejnosť v ňom varujú pred hackovaním snov a napádaním inzerentov, nielen pre etické dôsledky.
„Ako výskumníci spánku a snov sme hlboko znepokojení marketingovými plánmi zameranými na vytváranie ziskov za cenu zasahovania do nášho prirodzeného spracovania nočnej pamäti.“
„Teraz sa nachádzame na veľmi klzkom svahu. Kam sa posunieme a akou rýchlosťou, to závisí od toho, aké kroky sa rozhodneme podniknúť, aby sme ochránili svoje sny.“
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane