Poslednú dobu sa situácia na Slovensku poriadne skomplikovala, čo si si určite všimol. Opatrenia sa (oprávnene) sprísňujú, takže ak nepatríš medzi zdravotníkov, lekárnikov, policajtov, hasičov, predavačky a iných zamestnancov, ktorí musia ohroziť vlastné zdravie, aby si mohol relatívne plnohodnotne fungovať, buď ohľaduplný a #ostaňdoma.
Máš predsa neuveriteľné množstvo možností, ako tú hromadu času efektívne využiť. Samozrejme, neočakávame od teba, že sa budeš od rána do večera iba učiť a pozerať náučné dokumenty. Tiež by sme nepohrdli poriadnym spánkom, Netflix maratónom a knižným večerom.
Ale vieme, ako to bežne chodí – všetkého veľa škodí – takže by sme po pár dňoch pravdepodobne zvažovali a hľadali nejakú plnohodnotnú zábavku, ktorou by sme si pobyt doma spríjemnili. A takou sú napríklad podcasty.
Podcasty (zvukové záznamy) sú v dnešnej dobe veľmi obľúbené a žiadané. Na výslnie sa dostávajú aj na Slovensku, kde ich vyhľadáva čoraz viac ľudí. Pôvodne išlo o zvukové záznamy, dnes je však bežné, že si poslucháč môže vybrať medzi videozáznamom a audiozáznamom.
Zvukové záznamy, podobne ako audioknihy, majú množstvo výhod. Tou najhlavnejšou je, že ti ušetria naozaj veľa času – keďže si ich môžeš púšťať pri iných činnostiach. To znamená, že zatiaľ čo napríklad cestuješ, bežíš na bežiacom páse alebo len doma umývaš riad, do uší sa ti dostávajú nové informácie z oblastí, ktoré ťa zaujímajú, ale nestíhaš sa im venovať.
Na Slovensku môžeš nájsť zopár kvalitných podcastov, nás ale upútal knižný podcast z dielne najväčšieho vydavateľstva a knižnej distribúcie IKAR – Knižný kompas: Podcast o knihách a čítaní.
Knihomoli projekt Knižný kompas veľmi dobre poznajú – každoročne totiž organizujú súťaže, kde môžeš vyhrať množstvo parádnych kníh a iných cien. A vyzerá to tak, že tvorcovia tohto projektu počas prestávky medzi súťažami nezaháľali a svoje inovatívne nápady priniesli čitateľom vo forme pravidelných štvrtkových podcastov o knihách, v čom im medzi slovenskými vydavateľstvami patrí prvenstvo.
Zaujíma ťa, čo všetko sa v takom knižnom podcaste môžeš dozvedieť?
Ak si myslíš, že sa celý knižný svet točí iba okolo recenzií, si na omyle. Presvedčil nás o tom aj spomínaný Knižný kompas: Podcast o knihách a čítaní, pri ktorom sme počas počúvania nedočkavo hltali každé slovo. A čo všetko sme sa dozvedeli? Tak napríklad:
– akú knihu čítajú hostia, ktorí sú pozvaní do podcastu
– čo pre nás, čitateľov, chystá vydavateľstvo IKAR, čo sa týka súťaží – a že to bude stáť za to!
– ako vyzerá vydávanie kníh – na čo všetko sa musí myslieť, zaujímavosti ohľadne cenotvorby a elektronických kníh
– knihy ktorého autora sa na Slovensku predávali za určité obdobie najviac a v akom počte
– zaujímavosti o knižnom marketingu a ako vyzerá spolupráca s influencermi a blogermi
Nechýbajú ani súťaže o spomenuté knihy, rôzne rebríčky, odporúčania, zaujímavosti… A ako čerešničku na torte nájdeš aj záznamy „Čítanie z knihy“, kde si môžeš pustiť úryvky z práve vychádzajúcich noviniek.
Po vypočutí dostupných častí budeš tiež s veľkou pravdepodobnosťou zastávať názor, že sa tento projekt zamestnancom vydavateľstva IKAR vydaril. Vzhľadom na to, že sa nemali kým inšpirovať, ale museli na všetko myslieť sami, im neušiel žiaden detail a všetko mali „vyšperkované“ do poslednej bodky.
https://www.instagram.com/p/B8zAREAHIgB/?utm_source=ig_web_copy_link
A keďže sme zvedavé tvory, pre viac pikošiek sme vyspovedali online marketingového manažéra vydavateľstva IKAR, Milana Buna.
Kedy a u koho vznikol nápad prihovoriť sa čitateľom vo forme podcastov?
Už rok-dva sledujeme, že podcasty sa udomácňujú aj na Slovensku. Ľudia ich počúvajú čoraz častejšie a začali sme diskutovať o profesionálnom knižnom podcaste. Čo by mal obsahovať, aký má byť dlhý, kto by ho mal robiť a ako často. Viacerí ľudia z vydavateľstva sme mali napočúvané stovky hodín podcastov, a tak sme dolaďovali, čo by sa poslucháčom mohlo páčiť.
Ako dlho trvala realizácia – od prvotnej myšlienky po prvý uverejnený podcast? Čo všetko s tým súvisí?
Niekoľko mesiacov sme si robili prieskum trhu, či pôjdeme do toho sami, alebo sa spojíme s niektorým médiom, ktoré už má rozbehnuté podcasty. Rokovali sme so SME, Denníkom N, Jemnými… napokon sme sa rozhodli pre vlastnú cestu a tá sa ukazuje ako správna.
Pravdou však je, že všetko sme si museli urobiť sami, od riešenia podcastového hostingu cez prepojenie na všetky platformy, aby sme boli na Spotify, Apple a Google podcastoch a pod., až po zvukovú grafiku, dizajn.
V podstate som to robil sám asi dva mesiace, popri svojej bežnej práci, keďže som online marketingovým manažérom a vyťažuje ma naplno vydavateľstvo. Robil som na tom cez víkendy, po večeroch a nie vždy všetko klapalo. Znelku nám nahral herec Boris Farkaš, spravili sme extra web www.KniznyKompas.sk… takže bolo toho dosť.
Kto a podľa akých kritérií rozhoduje o obsahu?
Vytvorili sme si menšiu „schvaľovaciu“ skupinu, v ktorej sú moderátor/hlavný tvorca podcastov a štyria riaditelia (výkonná a generálna riaditeľka, marketingový a obchodný riaditeľ).
Content každej časti vymyslí moderátor a predloží ho skupine, aby sa vedel posúdiť z rôznych pohľadov a priorít. Väčšinou ide ďalej bez pripomienok a nasleduje skladanie obsahu – zháňanie hostí, realizácia rozhovorov, jednotlivé príspevky.
Koho považujete za vhodného „adepta“ na hosťa podcastu – čo musí spĺňať?
Nič špeciálne – musí byť zaujímavý pre poslucháčov, ktorí sa chcú dozvedieť viac o zákulisí kníh. Dôležitou podmienkou je tiež aktuálnosť – napríklad prvý hosť bol Arpád Soltész, autor bestselleru Sviňa, podľa ktorého nakrútili aj film. A ten išiel do kín práve v deň vysielania podcastu.
Voláme si známe tváre, ktoré majú rady knihy, čítajú ich a vedia o nich porozprávať. Keď vyšiel Trvalý záznam od Edwarda Snowdena (o masovom odpočúvaní, internete, tajných službách), kniha oslovila Ondreja Macka z časopisu TouchIt. Už desaťročia sa pohybuje vo svete technológií a bol ideálnym adeptom na rozhovor o tejto knihe.
Alebo keď vyšla skvelá encyklopédia Joga, vedeli sme, že jogu cvičí aj herečka Dominika Kavaschová… a knižka ju doslova nadchla. Vraj také čosi ešte nečítala a tak prišla rada porozprávať do podcastu o knihe aj o jej cvičení.
Koncom marca bude mať okrúhlych 60 rokov kráľ severskej krimi Jo Nesbo, a tak si pozveme do štúdia jeho dvorného prekladateľa Jozefa Zelizňáka, ktorý sa s ním navyše párkrát aj stretol.
Ako dlho trvá príprava jednej časti?
Je to v podstate systematická a priebežná práca. Postupne si skladám jednotlivé časti aj týždne, snažím sa ich naplniť pútavými informáciami. Nosným je vždy rozhovor na hlavnú tému, trvá približne 12 minút. Potom sú tam rôzne rubriky, ako 3 knižné tipy, rebríčky TOP 3, úryvky z kníh načítané hercami, súťaž, pikošky a zaujímavosti.
Takže nedokážem povedať, koľko hodín zaberie vyskladanie jednej časti – niekedy na jednej robím aj dva týždne. No dostal som už echo od bývalých kolegov z médií, že takýto podcast by pokojne mohol byť vysielaný ako relácia v rádiu, že je profesionálne pripravený a lepší ako mnohé relácie, ktoré sa vysielajú. To poteší. 🙂
Aké sú ohlasy od čitateľov?
Prekvapujúco veľmi pozitívne. Mysleli sme si, že budeme začínať malými číslami, kým sa to dostane k ľuďom – predsa len je už na Slovensku množstvo podcastov. Ale pravda je, že žiadny knižný, ktorý by vychádzal pravidelne, systematicky a na profesionálnej úrovni.
Nahrávame ho v štúdiu Dobrého rádia, ja sám som pracoval 13 rokov v médiách, čiže skúsenosti s moderovaním mám. Poslucháči oceňujú práve tú pestrosť, že sa za 20-25 minút dozvedia všeličo. Počujú viaceré hlasy, nie je to len jeden monotónny hlas, prípadne obyčajný rozhovor.
Sme radi, že aj počúvanosť rastie z týždňa na týždeň. Podcasty robíme len od februára, no každá epizóda má bez problémov vyše 1000 vypočutí. Keď som sa rozprával s inými podcastermi, ktorí to robia už rok-dva, tí o takých číslach môžu len snívať. 🙂
Hlásia sa nám už aj iní vydavatelia a konkrétni autori, ktorí by chceli byť v podcaste, takže začíname diskutovať aj o monetizácii. No a poslucháči nám dokonca posielajú aj témy a tipy, ktorým by sme sa mohli venovať.
Ďakujeme vydavateľstvu IKAR a obzvlášť online marketingovému manažérovi za detailné odpovede, vďaka ktorým si všetci vieme vytvoriť obraz toho, čo všetko je potrebné pre vytvorenie úspešného knižného podcastu.
Ak ťa zaujímavosti z knižného sveta vo forme podcastov zaujali, nájdeš ich na webe Knižného kompasu a na platformách Apple Podcasts, Google Podcasts či Spotify.
Tento obsah vznikol v spolupráci s IKAR, a.s.