Či si to chceš priznať, alebo nie, faktom je, že naša planéta je na tom dosť zle. Nato, aby si s tým niečo urobil, však nemusíš byť premotivovaný ekoaktivista, stačí len trošku vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Skús sa napríklad zamyslieť nad tým, či naozaj potrebuješ použiť v obchode na nákup banánov vrecúško. Nedala príroda tomuto ovociu prirodzený obal?…
Ďalšou možnosťou je nechodiť autom, vďaka čomu prispeješ k ochrane ovzdušia. A ako teda máš chodiť? Napríklad na bicykli. Niektoré krajiny povýšili tento spôsob dopravy dokonca na takú úroveň, že ľuďom začali za takýto spôsob dopravovania sa do práce platiť.
Na svete existuje veľa krajín, ktoré sa snažia eliminovať množstvo áut v uliciach a usilujú sa o výrazne čistejšie mestské jadro s menším znečistením a hlukom. Mnohé európske štáty si vybrali ako alternatívu k automobilovej mestskej preprave bicykle, pričom tieto snahy začali prepájať s politikou a prijímať zákony na zníženie používania súkromných áut v prospech bicyklov a verejnej dopravy.
Zaplatené kilometre
Čo motivuje ľudí, aby vystúpili z auta a sadli si radšej na bicykel? No, aj keď by to asi mala byť túžba po krajšom, zdravšom a čistejšom svete, nebudeme si klamať, silnejším magnetom sú peniaze. Napríklad v Holandsku vláda platí občanom 21 centov za každý kilometer prejdený z domu do práce. V roku 2024 sa má táto suma zvýšiť na 23 centov.
Túto sumu platí Ústredná verejná správa. Ústredná verejná správa je v Holandsku zodpovedná za tvorbu politiky a za prípravu a prijímanie legislatívy. Zabezpečuje tiež dodržiavanie právnych predpisov. Odmena, ktorú vyplácajú, je oslobodená od dane a môže dosiahnuť viac ako 1 000 eur ročne.
V prípade živnostníkov ich odmena prichádza vo forme odpočtu dane. Holandský Bike Plan poskytuje daňové výhody pri kúpe bicykla prostredníctvom Ústrednej verejnej správy. Ide o daňové zvýhodnenie na úrovni 40 %. V podstate, ak bicykel stojí 1 500 eur, človek ušetrí na daniach z príjmu 600 eur. Opravy bicykla aj poistenie si tiež môžu odpočítať z dane z príjmu.
Cykloschéma
Podobnú metódu odpočítania dane uplatňuje aj Spojené kráľovstvo vo svojom programe s názvom Cyclescheme. Ten zahŕňa daňové stimuly pre pracovníka aj spoločnosť pri kúpe alebo prenájme bicyklov alebo bezpečnostných doplnkov.
V prípade Spojeného kráľovstva je pomoc podmienená jej využívaním. Podmienkou je, že aspoň 50 % bicyklovania musí zamestnanec uskutočniť do práce a z práce. Cena jedného kilometra je 23 centov. Zamestnanecký benefit sa vypláca priamo k platu a úspory sú spojené so 40 % odpočítateľnou položkou na daniach.
Okrem finančnej odmeny získavajú občania aj motivačný program, ktorý zahŕňa zľavy na oblečenie a doplnky. Prvé štyri roky bicykel patrí spoločnosti, ktorá ho prenajíma svojim zamestnancom. Po tejto dobe sa bicykel stáva majetkom pracovníka.
Svoj program má Francúzsko aj Taliansko
Vo Francúzsku ponúkajú podobnú pomoc, ale v podobe maximálne 800 eur ročne. Zamestnanec si môže uplatniť túto sumu a spoločnosť si ju môže odpočítať z daní a sociálnych príspevkov. Výraznejšia je ponuka francúzskej vlády, ktorá ponúka až 4 000 eur tým, ktorí vymenia svoje auto (či už na naftu, alebo benzín) za elektrický bicykel.
Talianske Bari ponúka 20 centov za kilometer tým, ktorí cestujú do práce na bicykli, pričom tento príspevok je ohraničený sumou maximálne 300 eur ročne (25 eur mesačne). Kurióznejšia je iniciatíva v talianskej Bologni, kde odmeňujú pravidelné používanie bicyklov a nie prejdenú vzdialenosť.
Zamestnancov neodmeňujú finančne, ale prostredníctvom iných „darčekov“. Za 8 ciest napríklad môžeš dostať zadarmo pivo alebo zmrzlinu. Napokon, v Luxembursku sú pragmatickejší a ponúkajú priamy daňový stimul vo výške 300 eur tomu, kto si na cestovanie do práce kúpi elektrický bicykel.