Slovenské mosty sú dôležitou súčasťou technických pamiatok. Okrem toho, že sú svedectvom pracovitosti a zručnosti našich predkov, slúžia aj ako doklad o industriálnej histórii našej krajiny. Mnohé z nich môžeme považovať za unikátne. Drevené, kamenné či vo futuristických dizajnoch, na Slovensku nájdete zástupcov z každej kategórie.
Na počiatku ľudia tvorili mosty z drevených kmeňov položených cez breh rieky. Postupom času sa začali viazať lanami, a tak vznikali prvé lávky. Kamenné mosty, ktoré najskôr vyzerali iba ako navŕšené kamenie, patria k tým najstarším. Ako išiel čas, formovali sa aj mosty a namiesto navŕšeného kamenia sa začali lepiť do tvaru klenby. V súčasnosti používaným materiálom dominuje oceľ, železobetón a betón.
Viadukty
Chmarošský viadukt
Medzi najospevovanejšie technické pamiatky našej krajiny patria železničné mosty. Medzi nimi sa nachádza aj architektonický skvost z 30. rokov minulého storočia týčiaci sa nad Gregorovou dolinou pri obci Telgárt.
Telgártska slučka zahrňujúca niekoľko podobných železničných mostov a tunelov bola vybudovaná na trati Červená Skala – Margecany, aby pomohla prekonať veľké prevýšenie na krátkom úseku. Táto slučka obsahuje viac ako kilometer dlhý tunel a niekoľko viaduktov, z ktorých najfotografovanejší je 18 metrov vysoký a 113,6 metra dlhý Chmarošský viadukt.
Vedeli ste, že…?
Neďaleko Chmarošského viaduktu môžete navštíviť lúku plnú sysľov. Ide o najväčšiu kolóniu sysľov na Slovensku. Tieto neposedné malé zvieratká pobehujú po Muránskej planine a čakajú na turistov, ktorí ich nakŕmia semiačkami alebo kúskami mrkvy.
Hanušovský viadukt
Architektonickým skvostom je aj 40 metrov vysoký Hanušovský viadukt z roku 1943. So svojou dĺžkou 389,9 metra, deviatimi oceľovými mostnými konštrukciami a jedným klenutým oblúkom je najdlhším mostom postaveným do oblúka nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe.
Počas 2. svetovej vojny bol most takmer celý zničený, avšak dočkal sa rekonštrukcie a vďaka tomu môžete jeho krásu obdivovať aj priamo zo železnice a nielen zo zeme. V súčasnosti je jedným z mostov na trati medzi Kapušanmi a Vranovom nad Topľou.
Hanušovský a Chmarošský viadukt nie sú jedinými viaduktmi na Slovensku. Okrem nich môžete navštíviť aj Koprášsky, Ružínsky či Beliansky viadukt.
Mosty z dreva
Drevený most v Kolárove
Juh Slovenska sa pýši jedným z najdlhších krytých celodrevených mostov vedúcich ponad rieku v Európe. Tento 86 metrov dlhý most z agátového dreva vybudovali ponad rieku Malý Dunaj, aby mali ľudia prístup k mlynu umiestnenému na opačnom brehu.
Ide o pomerne nový most, ktorý postavili v roku 1992 ako kópiu mosta z 50. rokov minulého storočia. Strecha, vďaka ktorej je v súčasnosti výnimočný, na moste pribudla až v roku 2000 kvôli zamedzeniu poškodenia podlahy.
Vedeli ste, že…?
Na druhej strane Malého Dunaja sa nachádza vodný mlyn, zbierka starej poľnohospodárskej techniky, dobová krčma a Múzeum vodného mlynárstva v plávajúcom vodnom mlyne.
Kolonádový most v Dolnom Kubíne
Mestskú časť Veľký Bysterec a starú časť mesta Dolný Kubín spája kolonádový most s dĺžkou 126 metrov vedúci ponad rieku Orava. Ide o dominantu mesta a zároveň aj o raritu, pretože most, ako je tento, na Slovensku len tak ľahko nenájdete. Zaujímavosťou je, že na jeho konštrukciu (okrem podpery a šindľov) použili iba drevo. Romantickú atmosféru mosta navodzuje osvetlenie a v letnom období kvety.
Mosty z kameňa
Most sv. Gottharda
Dedinka Leles skrýva zjavne najstarší most na Slovensku. Ide o 70 metrov dlhú gotickú pamiatku zo 14. storočia, ktorú postavili z bridlicového andezitu z Chlmeckých pahorkov, aby prepájala brehy zaniknutého ramenného toku rieky Tisa. Svoje meno dostal kvôli mníchom, ktorý naň v minulosti osadili sochu Gottharda.
Barokovo-secesný most v Kráľovej pri Senci
Cez potok Čierna voda bol vybudovaný trojklenbový kamenný most spájajúci francúzsku záhradu s anglickým parčíkom. Objekt bol v minulosti súčasťou majetku rodiny Pálfiovcov. Je pravdepodobné, že stojí na mieste bývalého mosta, ktorý dal sám Pálfi zvaliť.
Most, ktorý máme možnosť vidieť dnes, bol postavený z červených tehál talianskymi kamenármi v secesnom slohu. So svojou šírkou 4,8 metra a dĺžkou 42 metrov upúta nejedného okoloidúceho.
Vedeli ste, že…?
V obci Kráľová pri Senci môžete navštíviť včelársky skanzen, ktorý bol založený v roku 1930. Nájdete v ňom zbierky úľov, ktoré sa používali v 17. a 18. storočí, lisy na medzistienky, včelárske pomôcky či medomety.
Turecký most v Poltári
Pre juh stredného Slovenska je okrem iného typický aj tretí najstarší most na Slovensku. Elegantný, kamenný, 35 metrov dlhý turecký most nazývaný aj mýtny most s troma klenbami sa týči nad riekou Ipeľ. Svoje meno dostal počas nadvlády Turkov v 16. storočí.
Nejde o pôvodný most, avšak v priebehu rokov bol prestavaný podľa historickej predlohy. Niekoľko rokov dozadu po ňom ešte jazdili autá, ale kvôli zachovaniu tejto pamiatky v súčasnosti slúži iba pre peších turistov.
Ak sa vám máli a radi by ste objavili aj iné mosty, okrem vyššie spomenutých môžete navštíviť napríklad zemný most Pokúty, vzácny tehlový most v Leopoldove, kamenný most v Spišskom Hrhove, Gelnici, Gerlachove či v Krásne nad Kysucou alebo malý gotický most v obci Dravce.
Iné zaujímavé mosty
Lanový most cez rieku Latorica
Ak sa chcete na pár minút cítiť ako v dobrodružnom filme alebo si len chcete skrátiť cestu z Botian do Ptrukše, určite navštívte lanový most nad riekou Latorica. I keď kvôli lanám a dreveným latám, ktoré sa kolíšu, vyzerá na prvý pohľad nestabilne, je bezpečný. Tento 50 metrov dlhý most od roku 1968 skracuje miestnym obyvateľom cestu do Čiernej nad Tisou.
Vedeli ste, že…?
Most cez rieku Latorica je súčasťou prírodnej rezervácie Latorický luh, v ktorom sa nachádza množstvo jazierok, vodných tokov, močarísk či očarujúcej flóry. Krásou tohto miesta sa môžete kochať na okružnej trase, ktorá je dostupná pre cyklistov, ale aj peších turistov.
Most SNP
Nemožno nespomenúť ani 430 metrov dlhý Most Slovenského národného povstania, ktorý je v moderných dejinách jedným z najfascinujúcejších architektonických diel Slovenska. V prevádzke je od roku 1972.
Okrem toho, že ho v roku 2001 vyhlásili za stavbu storočia, od roku 2018 je našou národnou kultúrnou pamiatkou. Zaujímavosťou je, že ako jediný z mostov, ktoré nájdete v Bratislave, nemá ani jeden pilier osadený v Dunaji.
Miesto toho visí na 84,6 metra vysokom pylóne, na ktorom sa nachádza reštaurácia s 360-stupňovou vyhliadkou na Bratislavu, ku ktorej sa dostanete výťahom umiestneným v pilieri.
Ďalšími zaujímavými slovenskými mostmi sú aj lanový most v Dolnej Lehote, Alžbetin most v Komárne, Most lásky Košice, Kolonádový či Krajinský most v Piešťanoch.
Dominantami niektorých lokalít našej krajiny sú práve mosty, ktorých sa na Slovensku nachádza približne 23-tisíc. Aj kvôli tomu môžeme tvrdiť, že je bohaté nielen na technické pamiatky, ale aj kultúrne či historické. Okrem toho mosty boli, ale aj sú našimi užitočnými pomocníkmi, a aj preto je potrebná ich ochrana.
Obsah bol spracovaný z podkladov slovander.sk.