Základom života každého dospelého človeka je práca. V detstve si (naivne) vysnívame zamestnanie, ktoré chceme robiť, a veríme, že sa nám ho podarí bez väčších problémov získať. Keď vyrastieme, pochopíme, že to bez problémov nepôjde. Prvý krutý test predstavuje pracovný pohovor.
Získanie vysnívanej práce si vyžaduje poriadnu dávku úsilia. Ono totiž existuje iba málo prác, ktoré môžeš robiť bez žiadnych skúseností, a ešte menej, ktoré môžeš robiť bez nulových vedomostí z danej oblasti. A obe tieto zložky si tvoj budúci zamestnávateľ väčšinou dobre preverí pri pracovnom pohovore.
Na druhej strane, nie je to vždy len o skúsenostiach a vedomostiach. Ako píše portál The Daily Digest, ak chceš úspešne zvládnuť svoj pohovor a získať prácu, po ktorej tak veľmi túžiš, nemal by si podceňovať tzv. šálkový test.
Asi každý, kto sa už niekedy uchádzal o prácu, vie, že to, že ťa pozvali na vstupný test, inak zvaný pracovný pohovor, ešte neznamená, že prácu dostaneš. Tie minúty strachu, že sa ťa tvoj budúci zamestnávateľ opýta na niečo, na čo nebudeš vedieť odpovedať, nemá rád nikto.
Existuje veľa faktorov, ktoré ti pri pohovore môžu pomôcť, ale aj veľa takých, ktoré ti šance na získanie práce môžu zničiť. Keďže uchádzačov zvykne byť vždy veľmi veľa, oddelenia zamerané na ľudské zdroje vyvinuli zaujímavé metódy na vyradenie nevhodných kandidátov.
„Šálkový test“
Jeden z najlepších príkladov pochádza z Austrálie, konkrétne od vedenia spoločnosti Xero Australia. V rámci tejto firmy totiž vymysleli zaujímavý spôsob, vďaka ktorému náborovým manažérom prezradí o uchádzačovi veľa taká jednoduchá vec, ako je šálka kávy.
Hovorí sa, že láska ide cez žalúdok, a aj v tomto prípade hrá dôležitú úlohu kuchyňa. Pohovor začína tým, že kandidáta vezmú do firemnej kuchynky, kde mu ponúknu kávu alebo iný teplý nápoj. Na tom nie je nič nezvyčajné, no v skutočnosti ide o trik.
Dobrý pracovník a dobrý človek
Kuchyňa je totiž neformálne prostredie a pre zamestnávateľa je dôležitý postoj, s akým bude kandidát k tomuto miestu pristupovať. Predsa len, vedomosti a skúsenosti sú jedna vec, ale dôležité sú aj sociálna stránka veci a správanie v kolektíve.
„Môžete rozvíjať zručnosti, môžete mať vedomosti, získavať skúsenosti, ale v skutočnosti to všetko závisí od postoja,“ povedal jeden z členov vedenia spoločnosti Xero Australia. „Postoj, o ktorom hovoríme, je koncept umytia si šálky od kávy,“ dodal, pričom to označil za kľúč k úspechu.
Samozrejme, že takýto test môže uškodiť aj uchádzačovi, ktorý je naozaj kvalifikovaným. Napriek tomu však vedenie spoločnosti odmieta od tohto testu upustiť, pretože má svoju filozofiu postavenú tak, že správny postoj k životu a zmysel pre zodpovednosť je kľúčový.
Od kávy po pivo so Stevom Jobsom
Šálkový kávový test pripomína taktiku Stevea Jobsa, ktorú používal pri prijímacích pohovoroch. Geniálny otec značky Apple si bol vedomý toho, že pracovný pohovor je väčšinou veľmi stresujúcou udalosťou, ktorá zahŕňa pripravené odpovede a niekedy možno aj falošnú osobu, ktorá sa chce potenciálnemu šéfovi čo najviac zapáčiť.
Z tohto dôvodu Jobs uprednostňoval menej formálne prostredie a kandidátov brával na príjemnejšie miesta. Buď spolu išli na prechádzku, alebo na obed či večeru, dokonca ich niekedy pozval na pivo. Z toho je odvodený aj názov tejto najímacej stratégie – „Pivo s Jobsom“.
Neformálny príjemný rozhovor, jednoduché otázky a prirodzené odpovede jednotlivých zúčastnených poskytli Apple géniovi ďalšie informácie rozhodujúce o tom, koho zamestnať.
Aj keď sa „šálková metóda“ či „Pivo s Jobsom“ môžu zdať ako kuriózne spôsoby preverenia si potenciálnych zamestnancov, má to určitú logiku, predsa len, nikto nechce mať za kolegu nesociálneho odľuda bez zmyslu pre poriadok a zodpovednosť.