Vydáva tvoje auto zvláštne, nepríjemné zvuky od podvozka, keď prechádzaš cez spomaľovač alebo ideš po rozbitej ceste? Vo väčšine prípadov ide o jasný signál, že nejaký diel je opotrebovaný, blíži sa ku koncu svojej životnosti a mal by si ho vymeniť. Niektoré problémy s podvozkom sú vážnejšie (a drahšie na opravu), iné sú len drobnosti.
Máme však pre teba dobrú správu. Mnohé časté problémy s podvozkom sa dajú celkom jednoducho diagnostikovať pomocou sluchu. Niektoré diely totiž pri opotrebení vydávajú charakteristické zvuky, ktoré si len tak ľahko nepomýliš s ničím iným. My ti prinášame prehľad najčastejších zvukov od podvozka a ich obvyklých príčin.
Vŕzganie pri prejazde cez spomaľovač
Medzi najčastejšie zvuky od podvozka patrí nepríjemné hlasné zavŕzganie pri každom prejazde cez väčší spomaľovač. To obvykle signalizuje menej vážnu poruchu – opotrebovaný silentblok na náprave. Ide o diel s gumenou časťou, pomocou ktorého sa uchytávajú niektoré časti náprav do karosérie. Gumová časť sa postupom času opotrebuje a následne začne vŕzgať
Stav silentblokov si vieš na niektorých autách pozrieť aj voľným okom. Napríklad, uvidíš ich, keď na prednej náprave naplno vytočíš kolesá. Pokiaľ sa ti zdá, že guma je už príliš popraskaná, bude ich treba vymeniť.
Zaujímavosť: Na niektorých autách začnú silentbloky vŕzgať, keď je vonku chladno. A keď sa oteplí, už nevydajú ani najmenší zvuk. Ak si nie si istý, či ich treba vymeniť alebo nie, najlepšie bude, keď sa poradíš so skúseným mechanikom.
Odporúčame prečítať:
Slováci vo vtipnej dokresľovačke ukázali, ako si predstavujú ideálny relax
Pukanie pri vytočení volantu
Stáva sa ti, že keď naplno vytočíš kolesá a pridáš plyn, od podvozka sa ozve nepríjemné puknutie? Respektíve, občas počuješ pukanie, keď viac točíš volantom? Príčinou tohto zvuku sú najčastejšie opotrebované homokinetické kĺby, ktoré prenášajú hnací moment na predné kolesá.
Ich výmena dokáže potrápiť peňaženku, ale keď sú opotrebované, nechaj si ich čo najskôr vymeniť. Môže sa totiž stať, že sa úplne rozpadnú a potom sa vieš dostať do nepríjemných problémov – auto nebudeš schopný dobre ovládať a ostane nepojazdné.
Zapamätaj si: Niekedy pukanie pri otáčaní volantom nemusí spôsobovať homokinetický kĺb, ale samotný stĺpik riadenia. V takom prípade je potrebná jeho výmena, ktorá však nie je zrovna lacná. Veľakrát si musíš pripraviť aj viac ako 1000 €.
Praskanie a cvakanie
Kým počuteľné lupnutie alebo puknutie pri točení volantu zvyčajne značí poškodené homokinetické kĺby, jemnejšie praskanie a cvakanie často znamená, že pružiny sú už nadmerne opotrebované. Ak cvakanie od podvozka počuješ aj pri bežnej jazde po rozbitých cestách, môže to byť znakom, že niektorá pružina praskla a mal by si ju čo najskôr vymeniť za novú.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane