Veľké množstvo Slovákov preferuje ísť na dovolenku radšej autom než lietadlom či vlakom. S autom máme síce väčšiu flexibilitu, no vzhľadom na to, že často ide o dlhé trasy, tak je potrebné sa poriadne pripraviť. Takéto cesty sú veľkou záťažou, rovnako ako pre posádku, tak aj pre auto, bude teda dobré, keď skontroluješ viaceré časti na svojom tátošovi, informuje Autoolymp.
Leto znamená veľké teploty a ako sme už vyššie spomenuli, aj pre auto je to poriadna záťaž. Trpia viaceré časti, či už je to lak, na ktorý praží slnko, interiér, v ktorom je dusno, alebo ďalšie časti vozidla, ako sú batéria, pneumatiky, brzdy či čelné sklo. Skrátka vysoká teplota nie je ideálna. Pred cestou do zahraničia by si teda mal svoje auto pripraviť na dlhšiu cestu.
Kľúčové sú kontroly pneumatík a prevádzkových kvapalín
Cez deň je veľké teplo a v noci teplota výrazne klesá, čo môže byť pre pneumatiky problematické. „Nedostatočne nafúkané alebo prehustené pneumatiky môžu negatívne ovplyvniť ovládateľnosť vozidla a hospodárnosť jazdy. Po extrémnych teplotných výkyvoch je dôležité skontrolovať tlak pri normálnej vonkajšej teplote. Netreba zabúdať ani na kontrolu tlaku v rezerve,“ hovorí Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings.
Ak nevieš, aký tlak by si mal mať v pneumatikách, tak sa mrkni na viečko palivovej nádrže, na vnútornej strane by mali byť uvedené tieto informácie. Ak ich tam nenájdeš, tak sa skús pozrieť na B-stĺpik (to je ten, kde je pripevnený bezpečnostný pás).
Nezabúdaj ani na prevádzkové kvapaliny, medzi ktoré patrí napríklad voda do ostrekovačov, chladiaca kvapalina, olej (motorový a prevodový), brzdová kvapalina a taktiež aj kvapalina v klimatizácii. Ak si expert, tak môžeš vymeniť aj kvapalinu v blinkroch (taká neexistuje, je to vtip). Ak chodíš pravidelne do servisu a na výmenu prevádzkových kvapalín, tak sa nemusíš báť.
Na škodu nebude ani kontrola bŕzd, batérie či klimatizácie
Tento krok je najmä pre tých, čo nejazdia svojím autom až tak často, ale určite takouto kontrolou nič nepokazíš, aj keď jazdíš denne. Je fajn si nechať v servise skontrolovať brzdový systém, batériu, ale taktiež aj štartér.
Samostatnou kapitolou je klimatizácia. Určite sa ti nechce ísť na dlhú trasu bez nej, z toho tepla by ťa porazilo. Práve klimatizácia si vyžaduje pravidelnú údržbu. Každoročne by sa mal meniť kabínový filter, občas je potrebné doplnenie chladiacej látky. Nefunkčná klíma v lete môže predstavovať doslova peklo.
To, či funguje tak, ako má, zistíš sledovaním jej výkonu. „Ak je vonkajšia teplota okolo 30 °C, vzduch vychádzajúci z ventilácie by mal mať teplotu medzi 10 – 15 °C. Tento studený vzduch by mal vytvoriť v kabíne príjemných 22 °C. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal vypínať a akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresora môže signalizovať problém,“ poukazuje Vaněček.
Často môže dôjsť k úniku chladiacej látky, a to najmä v pružných miestach. Pravidelná kontrola klimatizácie nie je na škodu, hlavne v letných mesiacoch. Taktiež si treba dávať pozor na to, ako s ňou pracuješ. Je dobré, keď ju vždy pred koncom jazdy, ideálne tak 5-10 minút, vypneš. Takýmto spôsobom bude môcť vyschnúť výparník a predídeš usádzaniu baktérií a tvoreniu zápachu.