V dnešnej dobe už veľa vodičov jazdí bez spojkového pedálu, pretože majú automatickú prevodovku. Stále však platí, že sa nájde aj veľa takých, čo jazdia s manuálom, dokonca to preferujú. Portál Autobild poukázal na to, aké sú najčastejšie chyby pri spojke.
Na manuálnej prevodovke začínal takmer každý v autoškole. Pre mnohých nie je ľahké vybudovať si v nohe cit tak, aby správne stláčali spojkový pedál. No sú aj takí, čo tento cit majú, no stále robia chyby, ktoré im ju doslova ničia. Aké sú tie najbežnejšie?
Veľa plynu, málo spojky
Určite si sa s tým stretol. Pozeráš sa na auto, počuješ veľký hluk, no nedeje sa takmer žiaden pohyb. Medzi vodičmi sa nájdu aj takí, čo si nikdy spojku poriadne neosvojili a keď sa rozbiehajú, tak len pridávajú plyn, avšak tak nejak poriadne nevypúšťajú spojku.
Začne sa prešmykovanie medzi prítlačným tanierom, lamelou a zotrvačníkom, čo vedie k tomu, že sa systém začne prehrievať. Výsledkom je, že sa spojka opotrebováva. Ak niekto takto jazdí pravidelne, tak spojka čoskoro odíde na vandrovku.
Neopieraj si nohu
Niektorí ľudia majú tendenciu nechávať nohu na spojke. Či už to robia preto, aby boli pripravení, alebo nevedomky, záver je rovnaký – nemali by to robiť. Takáto zbytočná záťaž na spojkovom pedáli spojku výrazne poškodzuje. Hoci sa môže zdať, že nejde o žiaden veľký problém, v realite sa môžeš dopracovať k tomu, že nebude trvať dlho, kým nastanú nemalé problémy.
Vyraď si do neutrálu
Spojkový pedál by nemal byť stlačený ani vtedy, keď stojíš na červenej na semafore. Zbytočnou záťažou spôsobuješ opotrebovanie spojky a nič ďalšie tým aj tak nedocieliš.
Radšej si teda vyraď do neutrálu a pokojne spojku pusti. Keď blikne oranžová, tak ti stačí stlačiť spojku, zaradiť, pridať plyn a rozbehnúť sa.
Stláčaj ju poriadne
Nájdu sa vodiči, ktorí majú tendenciu spojku stlačiť, avšak nie dostatočne. Takéto jazdenie spôsobuje, že spojka veľmi rýchlo odíde, stačí len pár kilometrov.
Problém totižto nastáva, keď kvôli nedostatočnému stlačeniu spojka úplne nerozpojí, čím sa viac namáhajú synchronizačné krúžy na prevodových stupňoch. Časom je výsledkom zničená spojka, ktorú je pri jazde výrazne cítiť.
Spálená spojka
Aj spojku môžeš preťažiť, a to celkom ľahko. S výrazom „spálená spojka“ si sa už zrejme stretol. Dochádza k tomu najmä pri ťahaní ťažkého nákladu či pritom, keď sa snažíš dostať z blata alebo snehu a držíš plyn až veľmi dlho.
Deje sa to, že vzniká nadmerné trenie, čo vedie k prehriatiu a spojka sa začne prešmykovať a nevládze. Veľmi ľahko sa môže stať, že budeš cítiť smrad a v krátkom čase sa ti spojka totálne zničí.