Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Štvrtok 21.11.2024
sk
Elvíra
cz
Albert

Štúdio zodpovedné za vizuálne efekty najúspešnejších filmov našich dejín. Toto je Industrial Light & Magic

Vznikli zároveň so sériou Star Wars, teraz sú podpísaní pod každým blockbusterom.


Keď sa hovorí o najúspešnejších filmoch, môžeme si predstaviť filmové ságy, ako napríklad Star Wars, Indiana Jones, Piráti z Karibiku, Avengers, Harry Potter, Jurský Park, Avatar a mnoho, mnoho ďalších. Väčšina týchto filmov si našla divákov naprieč celým svetom a stali sa veľkolepým úspechom buď medzi divákmi, alebo medzi kritikmi. Tieto filmy spája mnoho prvkov, avšak medzi nimi je len jedna spoločnosť, ktorá pracovala na drvivej väčšine z nich. Reč je o spoločnosti Industrial Light & Magic (ILM).

Na EMEFKA sme ti článok o jej pôsobení priniesli nedávno, avšak jej dosah je omnoho väčší, a tak je namieste, aby sme túto legendárnu spoločnosť preskúmali dôkladnejšie. Spoločnosť ILM získala naprieč svojou kariérou obrovský počet rôznych filmových cien, vrátane 16 Oscarov, a zapísala sa do dejín vynájdením mnohých filmárskych techník. Spôsobila rapídny nárast záujmu o vizuálne efekty a neskôr sa vďaka nej vytvorili ďalšie spoločnosti, ktoré dnes dominujú filmového trhu.

Avšak, ani cesta tohto legendárneho štúdia nebola ľahká. Počiatky sa niesli v znamení rôznych kríz. ILM bolo založené Georgom Lucasom. Ten zjednotil malú skupinu nadšencov vizuálnych efektov a chcel s ich pomocou vytvoriť najlepšie efekty, aké kedy existovali. Išlo o prácu na prvých Star Wars filmoch, a treba povedať, že sa Lucasovi podarilo presne to, čo si zaumienil. Ako sme už ale spomenuli, cesta do tohto cieľa bola viac než turbulentná. Preto si drž klobúk a priprav sa na divokú jazdu naprieč históriou spoločnosti ILM.

George Lucas a jeho vízia

Lucas chcel, aby jeho prvý Star Wars z roku 1977 mal špeciálne efekty na takej úrovni, ako ešte nikto nikdy nezažil. Preto sa so svojou víziou obrátil na muža s menom Douglas Trumbull. Ten pracoval na sci-fi filmoch, ako napríklad 2001: Vesmírna Odysea a Silent Running. Oba filmy boli prelomové vo vizuálnych efektoch, avšak Trumbull Lucasov návrh odmietol. Odporučil mu ale svojho asistenta, chlapíka s menom John Dykstra. Ten na lokáciu priviedol bandu rôznych vysokoškolských študentov, umelcov a talentovaných tvorcov.

star wars
Twentieth Century Fox / MovieStillsDb

Spoločne sa usadili v malom kalifornskom sklade, ktorý nazvali Industrial Light & Magic. Názov vznikol kvôli tomu, že sklad bol na mape zapísaný ako industrial light. Tak sa započali prvé roky legendárnej spoločnosti. Spočiatku išlo o čisto amatérsky založený ateliér, kde sa mladí tvorcovia stretávali a trávili tu spolu čas. Organizácia bola minimálna, vybavenie bolo ako-tak obstojné, avšak duch mladých talentov hnal všetko vpred. Neustále sa experimentovalo a skúšalo.

Zatiaľ čo Lucas natáčal základné scény filmu, štúdio ILM malo za úlohu priniesť na svetlo sveta vizuálne efekty. To bol ale ťažší úkon, než sa môže zdať. Skupina sa často až príliš dlho maznala s nejakým prvkom a popritom sa zabávala a oddychovala. Bolo to ako na letnom tábore.

Ako už bolo povedané, štúdio zatiaľ nebolo nijak organizované a nikto poriadne nevedel, ako pracovať efektívne. Medzi prvých zamestnancov štúdia patrili napríklad Phil Tippett, Ken Ralston, Robert Blalack a zopár ďalších. Mnohí z nich sa eventuálne stali legendárnymi tvorcami, režisérmi, scenáristami a mágmi vizuálnych efektov.

Kultový film Vykúpenie z väznice Shawshank mal pôvodne iný záver. Morgan Freeman ho odmietol natočiť

Mohlo by ťa zaujímať:

Kultový film Vykúpenie z väznice Shawshank mal pôvodne iný záver. Morgan Freeman ho odmietol natočiť

Prvé kroky a krízy

ILM sa muselo vybrať do neznámych vôd. Nonstop sa testovalo, skúšalo, vymýšľalo a eventuálne sa došlo k prvému veľkému vynálezu – takzvaný Dykstraflex. Išlo o špeciálnu kameru, ktorá sa používala na plnohodnotné využitie vizuálnych efektov. Jej pohyb bol jemný a bola schopná dať dokopy niekoľko filmových pásov, vďaka čomu bolo možné dať dokopy niekoľko rôznorodých elementov. Tak vznikli zábery vesmírnych lodí, ktoré po sebe strieľajú a prenasledujú sa v divokej rýchlosti. Išlo pritom o miniatúry s čiernym pozadím.

ILM
Twentieth Century Fox / MovieStillsDb

Rozpočet a čas boli taktiež niečím, na čo muselo ILM neustále myslieť. Okrem toho dochádzalo v štúdiu k častým kreatívnym nezrovnalostiam, čo ale nezabraňovalo tomu, že spoločnosť ako-tak prekvitala. Síce nestíhali časové míľniky a George Lucas odchádzal zo svojich návštev v štúdiu rozzúrený, práca pokračovala.

ILM, v období pred počítačovou grafikou, sa spoliehalo na miniatúry a špeciálne efekty. Celé štúdio bolo zahltené rôznymi detailne spracovanými modelmi a obrovskými kresbami, ktoré predstavovali pozadia rôznych scén. Film sa napriek rôznym obštrukciám nakoniec podarilo dokončiť a prvý Star Wars dorazil do sveta v roku 1977. Film bol okamžitým hitom a práca štúdia ILM sa ešte len začínala. Lucas totižto okamžite prišiel s nápadom na pokračovanie. Bolo však namieste, aby sa nejaké veci zmenili.

Star Wars vládne a kopa očakávaní na pleciach ILM sa dvíha

Prvý Star Wars vyhral aj Oscara za vizuálne efekty. Práca ILM na ňom bola teda dostatočne vyzdvihnutá, aby sa z nich na najbližšie roky stal líder v tomto poli. Pre film The Empire Strikes Back sa tím musel tým pádom ešte zlepšiť a zdokonaliť. Lucas začal s vylepšovaním okamžite. Niekoľkých pracovníkov vyhodil a nastolil nový, omnoho sofistikovanejší režim. Dovtedy nemala spoločnosť žiadnu kontrolu a organizáciu, na mieste nebola poriadne ani žiadna asistentka, ktorá by kontrolovala, čo sa nonstop deje. Na prácu na vizuálnych efektoch pre Impérium vracia úder teda Lucas prizval aj rôznych úradníkov, ktorí mali na starosti organizovanie povinností.

ILM
Twentieth Century Fox / MovieStillsDb

Takto sa ILM prebudovalo, zachovalo si všetko dobré a smerovalo vyššie. Kamera Dykstraflex bola zdokonalená, využívali sa nové techniky, ako napríklad stop-motion, a očakávania sa kopili. Druhý Star Wars musel byť dokonalý. Pri scéne bitky na snežnej planéte Hoth sa Phil Tippett podujal na tom, aby komplikovane rozanimoval „obrovských“ štvornohých robotov vlastnými rukami.

Vznikol u neho taký malý sekundárny ateliér, kde celé dni iba zľahka pohyboval miniatúry, tento pohyb zachytával a opakoval dookola. Naďalej sa vytvárali modely, avšak postupný nástup modernejších vizuálnych efektov sa blížil. Film The Empire Strikes Back bol znova úspech, ktorý síce nepriniesol Oscara za najlepšie vizuálne efekty, avšak získal oscarové zvláštne ocenenie za prínos do sveta vizuálnych efektov. Z Georga Lucasa sa stáva svetová hviezda a Star Wars legendárnou trilógiou. Už bolo treba iba natočiť poslednú časť.

Posledný Star Wars a čo ďalej?

Záver trilógie vytváral asi najväčšie očakávania, s akými sa ILM stretlo. Spoločnosť už ale bola pripravená. Viac než skúsení tvorcovia mali pod nohami konečne pevnú pôdu a mohli tak tvoriť a zdokonaľovať bez prestávky. Return of the Jedi obsahoval viac vizuálnych efektov než predošlé Star Wars filmy. Zároveň boli aj komplikovanejšie, sofistikovanejšie a pôsobivejšie. Tvorcovia sa začali čoraz viac zaujímať o počítačové efekty a miešali ich s odskúšanými metódami stop-motion, miniatúrami a animatronikou.

ILM
Twentieth Century Fox / MovieStillsDb

Animatronika, alebo v jednoduchosti mechanikou ovládaný systém kostry realisticky pôsobiacej postavy, ktorá bola týmto systémom rozhýbaná k životu, bola v tom období prominentnou technikou. Návrat Jediho bol obrovský úspech, znova získavajúc zvláštne ocenenie za prínos do sveta vizuálnych efektov. Lucas bol milionár a ILM mohlo konečne otvoriť svoje brány zvyšku sveta. V roku 1983 sa pre toto mladé, no už vtedy legendárne štúdio začala nová éra. V nej došlo k ešte väčším úspechom.

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.