Prečo kupujeme veci, ktoré nepotrebujeme. Prečo utrácame peniaze, ktoré nemáme? Odpoveďou na tieto dve otázky je práve tento článok.
1. Diderotov efekt
Tento efekt nesie meno po francúzskom filozofovi Denisovi Diderotovi, ktorý nikdy nepatril k tým bohatším. Jedného dňa však prišiel k peniazom, ako slepé kura k zrnu, a všetky ich utratil za nádherný červený župan. Ten však v jeho šatníku, plnom lacných vecí, tak vyčnieval, až sa napokon mysliteľ rozhodol vymeniť aj ostatné kúsky. Aby spolu ladili.
Nepochybne ste už podobnú hlúposť neraz spravili aj vy. Tá nádherná saténová blúzka za polovicu výplaty kričala vaše meno cez celý obchod. Nemohli ste ju tam predsa nechať. Šup s ňou teda do košíka, k pokladni a veselo domov… čo vás po tom, že k nej nemáte žiadnu vhodnú sukňu a ani vaše obľúbené conversky sa k nej nehodia?!
2. Snobský efekt
Ak obohacuješ svoj šatník len kvôli bytostnej potrebe vyčnievať a byť iný, tak si obeťou snobského efektu. Je v poriadku mať osobitý štýl a podľa neho sa obliekať. Je v poriadku nenosiť to, čo nosia ostatní.
V poriadku však nie je míňať peniaze, ktoré nemáte, len preto, aby ste zase raz boli stredobodom pozornosti. Vašich pätnásť minút slávy vyprchá rýchlejšie ako bublinky zo šampusu, radosť z extravagantného saka bude preč a ostane len čo? Presne tak. Prázdne vrecká a oči pre plač.
3. Stádový efekt
Stádový efekt je presný opak toho snobského. Ak neviete, o čo ide, stačí sa pozrieť na dnešnú generáciu pubertálnych detí. Tá je priam knižným príkladom tohto efektu. To, čo nosí jeden, to nosí aj druhý, tretí a štvrtý a aj piaty si to musí kúpiť. Inak bude obeťou posmeškov. Veci, ktoré sú v móde, musí mať každý, inak nezapadá a toto pravidlo sa vzťahuje na všetko – od oblečenia, cez účes až po elektroniku.
Nikto netvrdí, že sa ti nemôže páčiť to, čo ostatným. Ani to, že si nikdy nesmieš kúpiť tú najnovšiu vychytávku bez toho, aby ťa označili za ovcu. No vždy, keď ideš do niečoho investovať, polož si nasledujúcu otázku: Páči sa to mne alebo len dúfam, že sa to bude páčiť ostatným?
4. Pre moje budúce ja
Ľudia veľmi radi investujú peniaze do svojho budúceho ja. A prečo by aj nie? Veď to budúce ja je štíhle, krásne, nemá vrásky v okolí očí, ani celulitídu na zadku. Také ja je radosť odmeňovať. V skutočnosti vás však žiadna z týchto vecí k tomuto ideálnemu ja nepriblíži. A vy to viete, len si to skalopevne odmietate priznať.
Kľúčom je uvedomiť si, že kupovať veci pre niekoho, kto neexistuje, je hlúposť. Najmä ak niečo potrebujete teraz. Ak vám chýbajú šaty, kúpte si šaty. Také, ktoré vám pristanú, sedia a hlavne – sú vám dobré. Nie motivačné šaty, do ktorých treba schudnúť.
5. Impulzívne nakupovanie
Impulzívne nakupovanie je hádam to najhoršie, čo v tejto sfére môže byť. S oblečením, elektronikou či čímkoľvek iným je to presne rovnaké, ako ísť nakupovať jedlo, keď vami lomcuje hlad. Pokúpite všetko – od sladkostí, cez chrumky až po kaviár, ktorý ste nikdy predtým nežrali a asi vám ani nebude chutiť. Nič z toho síce nepotrebujete a úplne by vám stačila aj treska a rožky, no pod heslom žijem len raz, hádžeš do košíka všetko.
6. Podpásovky v nákupných centrách
Príjemná hudba, teplé farby na stenách a nesilená, no predsa dobrá, vôňa. To všetko sú nenápadné triky obchodných domov, ako nás vo vnútri udržať čo najdlhšie. Cítime sa pohodlne, prostredie je útulné… a tak zabudneme na čas a začneme utrácať. Liek na tieto podpásovky zo strany predajcov je jednoduchý – slúchadlá s vlastnou hudbou.
7. Posledný kus
Toto je posledný kus. O tento byt je veľa záujemcov, tak sa rozhodujte rýchlo. Kúpte to auto dnes, zajtra tu už možno nebude. Všetky tieto pokusy a presviedčania predajcov majú jeden malý háčik – nie sú skutočné. Posledný kus nikdy nie je posledný. O ten byt sa zase toľko ľudí nezaujíma – inak by majiteľ netlačil na vás. A to auto tam stojí už minimálne rok a ešte ďalšie dva bude. Nepodľahnite tlaku, ktorý na vás vyvíjajú.
8. Zľavy a akcie
Nič nepredáva veci lepšie, ako tabuľa s nápisom päťdesiatpercentná zľava. Tú môže obchod nacapiť aj na hrošie h*vno a zrazu ho budú chcieť mať doma zástupy ľudí. To isté platí aj o akciách ako dva za cenu jedného, či kúp tri a štvrtý dostaneš zadarmo. A ty kúpiš tri, lebo ten jeden zadarmo zato predsa stojí. Čo na tom, že hovoríme o sušiaku na prádlo a v živote ich nemáš šancu toľko využiť? Veď to bola predsa výhodná kúpa!
9. Šetrenie na nesprávnych miestach
Chladnička od pofidérneho výrobcu stojí tristo eur. Chladnička od značkového výrobcu stojí trikrát toľko. Na prvý pohľad sa nepochybne oplatí kúpiť tú lacnejšiu – ušetríš predsa šesť stoviek. Prvý pohľad ale v tomto prípade klame.
Prvá chladnička sa za pol roka pokazí, nemá záruku, opravu musíš hradiť sám a servisák si vypýta viac, ako bola jej počiatočná cena. Chladnička číslo dva fičí ešte ďalších desať rokov bez problémov. Nemusíš byť študovaný matematik, aby si zistil, ktorý produkt ťa nakoniec vyjde lacnejšie.
Titulná fotka: © Natalia Tylosova