Pred pár dňami sme ťa informovali o tom, že štát sa chystá zrušiť IC vlaky z Bratislavsky do Košíc, ako aj ďalšie vlaky, na ktoré sú mnohí Slováci zvyknutí. Nejde však o jedinú novinku, Slovensko čakajú viaceré veľké zmeny vo vlakovej doprave, informujú TV Noviny. Čo všetko sa bude čoskoro upravovať?
Revolučnou novinkou má byť nový grafikon, ktorý má docieliť efektívnejšiu dopravu, no mnohí to tak nevidia. Príchod veľkých zmien by mal nastať už decembri. „Naším cieľom je zvýšiť počet spojov nielen na linke Bratislava a Košice, čo, samozrejme, prinesie nevyhnutnú úpravu našich doterajších spojení,“ vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický. Hoci sa budú nové zmeny týkať najmä trasy medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami, Bratislavou a Košicami, ovplyvní to celú krajinu.
IC vlaky z Bratislavy do Košíc fungovali takmer neustále už vyše 30 rokov, ich prevádzka bola spustená v roku 1993. Dôvodom ich zrušenia je fakt, že sú z dlhodobého hľadiska stratové. Ide o jedinú službu národného dopravcu ZSSK, ktorá je komerčného charakteru. A zďaleka nie je taká efektívna. Priemerná obsadenosť týchto vlakov je za posledné roky na úrovni iba okolo 50 percent. Náhradným riešením za zrušené IC vlaky by mali byť Expresy Tatran, ktoré budú premávať na linke z Košíc cez Žilinu do Bratislavy a zas naopak, a to každú hodinu. Cesta na tejto trase potrvá skoro až päť a pol hodiny.
Nový spoj s Ukrajinou
Zaujímavou novinkou je, že zároveň vznikne aj takmer priamy spoj s Ukrajinou. Pramení to z nedávneho stretnutia ukrajinskej a slovenskej vlády, kde sa dohodli, že vznikne linka z Kyjeva cez Ľvov a Čop po širokorozchodnej trati, kde sa následne bude prestupovať na vlak, ktorý funguje na našom európskom rozchode, pričom pôjde ďalej do Košíc. Z metropoly východu sa následne k vlaku pripoja vozne a bude pokračovať ako Express smerom do Bratislavy.
Zmeny v podobe nového grafikonu by mali vstúpiť do platnosti už od 15. decembra. Jeho výsledná verzia sa bude možno ešte meniť, všetko bude závisieť od dohody medzi samosprávami, ZSSK a ministerstvom dopravy. Vlakoví experti však hovoria o tom, že nová zmena nie je technicky realizovateľná, no rezort dopravy tvrdí, že štát má kapacity na to, aby nový grafikon pokryl.