Internet zaplavili fotografie a videá Alzáka, ktorý sa smutný potuloval ulicami Prahy. Ide o nový marketingový ťah známeho internetového predajcu? Podľa udalosti na facebooku je opak pravdou, ide totiž o jeho kritiku, prostredníctvom performance umenia.
https://www.facebook.com/mauricio.schuler/videos/10158032310730031/
Istý Jonáš Strouhal vytvoril na sociálnej sieti udalosť, ktorá informuje o performance. Tá ma za cieľ poukázať na materialistickú stránku našich životov a dôležité hodnoty, na ktoré mnohokrát zabúdame. V udalosti hovorí o konzumnej kultúre, ktorá má tendenciu až manipulovať ľudí.
Absolvent pražskej UMPRUM v ateliéri Supermédií v udalosti opisuje performance: „Jedným z najtypickejších príkladov v českom prostredí je v rámci firemnej identity široko využívaný maskot jedného veľkého internetového obchodu s elektronikou. Marketing, ktorý sa s ním už dlhé roky spája, si toho preskákal od 3D animovanej postavičky až po plyšové fetiše.“
„V rámci tohto projektu by malo dôjsť k „odkloneniu“ tejto fetišizovanej entity smerom ku ironickým a kritickým pozíciám, odhaľujúcim na ich skrytých traumatizovaných stránkach, súvislosti s psychológiou bežného zákazníka, ktorého duševná hygiena je neustále zanášaná vlnami emotívne a asociatívne založených útokov.“
https://www.facebook.com/tahedvika/videos/10156950224993081/
Podľa umelcových slov mala performance, teda podgurážený Alzák potácajúci sa v uliciach, prípadne hrabajúci sa v odpadkoch, Čechom priniesť terapeutický účinok.
Pozeranie sa na zamračeného Alzáka, ktorý je prezentovaný v negatívnom svetle, malo poukázať na „skryté úzkosti a ich maskovanie prostredníctvom dráždenia „libidóznych pôžitkov“ z neustálej konzumácie tovaru a vyplňovanie onej negatívnej prázdnoty vlastnej identity, neustálym hladom po novom tovare.“ Podľa udalosti je táto akcia súčasťou nadchádzajúcej udalosti umelca.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=925047774352497&set=a.134625203394762&type=3
Alzák zaujal okrem okoloidúcich aj mestských policajtov a aj samotného internetového predajcu. Česká Alza sa na tejto vlne zviezla vo svojom facebookovom príspevku, v ktorom pozýval “dobrý Alzák“ toho smutného z pražských ulíc na kávičku a teplú polievku. Social media manažéri Alzy sa na chvíľu zapotili. Ak nešlo o ich iniciatívu, prípadne za tým ešte stále môže byť Kazma.
Zdroj: Facebook