Jazdenie na krátke trasy poškodzuje motor. Toto si už aj ty určite počul z rôznych zdrojov, no prečo je to tak? V nasledujúcich riadkoch ti prezradíme, prečo sú krátke mestské jazdy pre auto také zlé, ktorým motorom škodia najviac a, naopak, aké vozidlo by si si mal kúpiť, ak často jazdíš práve po meste.
Naftový motor nemá rád krátke trasy
Naftovým motorom vadí jazdenie po meste hlavne kvôli DPF filtru. Ten sa nachádza vo výfukovom potrubí a zabezpečuje filtrovanie škodlivých pevných čiastočiek z výfukových plynov. Pri mestskom jazdení sa však nedokáže efektívne vypáliť, keďže len tak ľahko nedosiahne optimálnu prevádzkovú teplotu. Postupne sa tak zapĺňa až do momentu, kým sa úplne neupchá. Auto potom vyhadzuje chybové hlásenia, filter treba nechať vyčistiť a v horšom prípade aj vymeniť. A nový stojí zvyčajne viac ako 1000 €.
Vyššia náchylnosť na usadeniny
Druhým veľkým problémom, prečo naftovým motorom vadia krátke trasy po meste, je prevádzková teplota. Diesle sa zohrievajú celkom pomaly, a keď ideš ráno 7 km do práce a poobede 7 km naspäť domov, motor sa nikdy nezohreje na prevádzkovú teplotu. Vadí to hlavne kvôli tomu, že keď nemá prevádzkovú teplotu, pri spaľovaní nafty sa produkuje viac emisií a pevných čiastočiek. Motor sa tak rýchlejšie zanáša uhlíkovými usadeninami, stráca svoj pôvodný výkon a môžeš postrehnúť aj vyššiu spotrebu.
Praktický tip: Ak je motor v tvojom aute nadmerne zakarbónovaný (pociťuješ horší výkon či vyššiu spotrebu), dá sa vyčistiť, čím mu prinavrátiš jeho pôvodné vlastnosti. Existuje viacero spôsobov dekarbonizácie, no ak ju chceš spraviť poriadne, mnohé veci treba rozobrať a tento proces nie je zrovna lacný.
Nehovoriac o tom, že nafta vstrekovaná do motora sa kvôli nedostatočnej teplote nestíha tak dobre odparovať, takže jej kvapky sa okolo piestov dostávajú do oleja. Práve tento jav následne zapríčiňuje mnohé ďalšie ťažkosti.
A čo benzínový motor?
Moderné benzínové motory majú väčšinou priame vstrekovanie paliva. To znamená, že benzín sa vstrekuje priamo do spaľovacieho priestoru motora, nie ešte pred sací ventil, ako to bolo v starších autách s nepriamym vstrekovaním paliva. Tento typ vstrekovania má viacero výhod, ale aj jednu zásadnú nevýhodu.
Keď je motor studený, kvapôčky benzínu vstreknuté do spaľovacieho priestoru sa nedokážu efektívne odparovať, a tak niektoré z nich stekajú popri pieste do oleja. Rovnako ako pri naftovom motore. Keď sa benzín dostane do oleja, zhorší jeho mazacie vlastnosti. Jednotlivé komponenty motora tak nie sú dobre mazané, môžu sa rýchlejšie opotrebovať a predčasne na teba budú čakať celkom drahé opravy.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane