Automatizované výdajné boxy prepravných spoločností sú skvelou inováciou, ktorú využíva väčšina z nás. Doručená zásielka si na nás v bezpečí počká a prevezmeme si ju vtedy, keď nám to časovo vyhovuje. Nemusíme sa dohadovať s kuriérmi, čo ocenia predovšetkým introvertnejšie povahy.
Napriek tomu všetkému sa pred pár dňami v Česku rozprúdila intenzívna spoločenská debata, v ktorej sa poukazuje na negatívne aspekty prítomnosti výdajných boxov v uliciach miest. Dokonca zaznievajú názory, že mestá by mali mať väčšiu kontrolu nad tým, kde budú umiestňované a ako budú vyzerať.
Výdajné boxy čelia kritike
„Ďalšia vec, čo sa vymkla z rúk. Aké typické pre túto krajinu,“ s týmito slovami člen českej Strany zelených Filip Lachmann zdieľal článok z webu ekonews.cz, ktorý upozorňuje na problematiku výdajných boxov. Autorka Irena Buřivalová v ňom hľadá odpovede na otázky, či výdajných boxov nie je v českých uliciach priveľa a čo by mohli mestá robiť, aby do mestskej infraštruktúry lepšie zapadli.
Další věc, co se vymkla z rukou. Jak typický pro tuhle zem.https://t.co/QcKn6rInuy pic.twitter.com/3U8TNhsADP
— Filip Lachmann (@LachmannFilip) November 29, 2024
Výdajné automaty, ktorých je v ČR takmer 10-tisíc, čelia kritike z funkčného aj estetického hľadiska. Odporcovia im vyčítajú blokovanie verejného priestoru a nízke estetické kvality. Mesto Praha momentálne hľadá spôsoby, ako týmto problémom predchádzať.
Pokiaľ je automat umiestnený na chodníku, zaberie z neho poriadnu časť. Ak si z automatu nejaký človek práve preberá zásielku, chodník sa stáva nepriechodným. Ľudia sa sťažujú aj na dodávanie zásielok do boxov. V mnohých lokalitách dodávky s balíkmi pri vykladaní blokujú chodník alebo celú cestu.
Kritici tiež upozorňujú na estetickú stránku veci. „Ten kultúrny level je úplne mimo – najlacnejšie materiály, najotrasnejší dizajn, aký sa dá si predstaviť,“ komentuje vec dizajnérka a terapeutka miest Veronika Rút Fullerová. Aj v slovenských mestách často vidíme miesta, kde sa nachádzajú obrovské výdajné boxy, často od viacerých firiem súčasne, a vytvárajú tak dystopicky pôsobiaci val neestetického kovu. Odborníčka považuje za správne riešenie reguláciu na celoštátnej úrovni.
Veľká debata
Pod príspevkom Lachmanna sa objavilo veľa komentárov od ľudí, ktorí kritiku nechápu a výdajné boxy považujú za skvelú vec, ktorá uľahčuje ľuďom život. Viacerí prehliadli, že diskusia nie je o tom, že sa majú výdajné boxy zakázať, ale o tom, aké by malo byť ich miesto vo verejnom priestore.
„Niečo konečne ako-tak funguje, na rozdiel od pošty, tak to poďme zasa rozdrbať celé, nech sa náhodou tí ľudia nemajú príliš dobre,“ pustila sa do Lachmanna jedna komentujúca. Politik jej odpovedal: „Nedajbože, aby to fungovalo lepšie, v súlade s prostredím.“
Diskusia sa následne rozšírila v českom internetovom prostredí a dá sa povedať, že prebieha celospoločenská debata. „Výdajné boxy sú potrebné, ale je bizarné, keď sú tri vedľa seba, každý iného vzhľadu a nevkusnej potlače od prevádzkovateľa. Ideálne uprostred jediného kúska trávy v okolí. Boxy áno, ale ich vzhľad nie,“ znie jeden z komentárov vo vlákne na Threads.
„Mám pri dome Alzu, Zásielkovňu, Allegro a GLS. Sú dni, keď si vyzdvihnem zo 4 naraz a som rada, že nemusím lietať sem a tam po meste, ale mám ich všetky na jednom mieste. Takže kritiku, že 5 (rôznych na jednom mieste) nedáva zmysel, neprijímam. Že sú hnusné, o tom žiadna reč. Ale vo verejnom priestore sú hnusnejšie veci, ktoré navyše nemajú toľko úžitku,“ bráni výdajné boxy jedna komentujúca.
Vizuálny smog
Editor webu Seznam Zprávy Jan Stránsky vo svojom komentári poukázal na to, že české mestá hyzdia iné veci ako výdajné boxy. Ako príklad uviedol skorodované plochy pre plagáty či rôzne svetelné tabule. V podstate sa tak ale stále venuje tomu istému problému, na ktorý poukazuje článok Ekonews – vizuálny smog.
„Sme proste veľmoc reklamného smogu – osvetlené billboardy pri cestách alebo reklamy, ktoré zakrývajú celé domy. Množstvo boxov nie je problém, ale reklamný smog, ktorý je s tým spojený, už áno,“ skvelo podotkol komentujúci na Threads. Každodenná skúsenosť nám dokazuje, že s bratmi Čechmi si my Slováci môžeme podať ruky.
Čo je to ten vizuálny smog? Český instagramový profil Přidej se a strhni to sa tejto problematike vo veľkom venuje a jeho prioritou je boj proti nelegálnej reklame. Reklamy umiestnené bez povolenia jeho sledovatelia často na vlastnú päsť likvidujú. Na profile nájdeme mnoho príkladov zlepšenia vizuálnej úrovne ulíc a ciest po tom, ako bola odstránená reklama.
Čo hovoria samotní prevádzkovatelia výdajných boxov?
Oslovené spoločnosti vizuálnu stránku svojich boxov buď obhajujú, alebo sľubujú veľké zlepšenie v blízkom čase. Pre Ekonews sa Alza vyjadrila, že svetlá na boxoch v noci vypína a v historických častiach miest využíva menej výrazný šedý dizajn.
Zásielkovňa okrem krikľavo červených boxov plánuje vyrábať aj zariadenia v béžovej, sivej a zelenej farbe. Takisto uvažuje o špeciálnych lokálnych polepoch zobrazujúcich významné pamiatky či miestnych rodákov. Allegro svoje výrazne zelené automaty chce nechať obrásť viničom či brečtanom, tak ako v domácom Poľsku.