Zamestnanci komerčných leteckých spoločností poznajú vďaka svojej práci mnoho tajomstiev, o ktorých sa bežný smrteľník nemá ako dozvedieť. A komu by sa nepáčilo dozvedieť sa niečo nové a zaujímavé o vzrušujúcom svete pilotov, letušiek a leteckých inžinierov, všakže? Varovanie: nasledujúci zoznam nie je vhodný pre tých, ktorí majú strach letieť lietadlami! Budete sa báť ešte viac…
1.) Kyslíkové masky, ktoré na pasažierov vypadnú z hornej časti lietadla pri poklese tlaku v kabíne, majú zásobu kyslíku len na približne 15 minút. Tento čas je dostatočný na to, aby boli piloti schopní dostať sa z krízovej situácie, ale predsa len, človek by bol radšej, keby takéto informácie nevedel… lebo čo ak to do tých 15 minút nestihne?
2.) Svetlá v kabíne lietadla sa pri vzlietaní a pristávaní vypnú preto, aby si oči pasažierov privykli na prípadnú akútnu evakuáciu.
3.) V prípade potreby dokážu dnešné typy lietadiel letieť len s jedným funkčným motorom.
4.) Let môže mať meškanie v prípade, že kávovar na palube nefunguje. Hmmm… ktovie prečo inžinieri prepájajú najdôležitejšie časti lietadla aj s kávovarom?
5.) Toalety sa dajú vždy odomknúť aj zvonku. Práve na to je tam to červené svetielko alebo panáčik, aby ťa pri najchúlostivejšej chvíľke nikto nevyrušoval. Ak však na toalete niekto odpadol alebo sa tam ukryl terorista, letušky nemajú najmenší problém dvierka otvoriť aj zvonku.
6.) V každom lietadle sú dvaja piloti, ktorí sa striedajú pri riadení lietadla. Predsa len majú na zodpovednosti niekedy aj niekoľko stoviek ľudských životov a keby sa jednému niečo stalo, ešte stále je tu jeho kolega. Aj jedlo, ktoré zjedia pred odletom a ktoré dostanú na palube musí byť vždy odlišné. Ak by totiž bolo pokazené alebo otrávené, bude zle len jednému pilotovi a nie obom naraz.
7.) Keď prší na pristávacej dráhe a tvoria sa veľké kaluže, piloti musia pristáť oveľa rýchlejšie než pri suchom počasí, aby sa vyhli kĺzaniu po vode a nedostali šmyk.
8.) V Boeingoch 747 patriacich Air France má pasažier sediaci pri okne na vrchnom podlaží v ekonomickej triede oveľa viac priestoru než v iných častiach lietadla. Dôvodom je kompenzovanie stiesnenosti tohto sedadla, ktoré je ďaleko od uličky. Pasažier má preto viac miesta na natiahnutie nôh a na uloženie osobných vecí.
9.) Vegetariánske, diabetické či inak špecifické menu sa na palube podáva ako prvé, aby sa predišlo zameneniu jednotlivých jedál. Osobe, ktorá by napríklad dostala silnú alergickú reakciu na palube lietadla, totiž letušky nedokážu veľmi pomôcť.
10.) Zapnuté mobilné telefóny na palube lietadla nijakým spôsobom neohrozujú bezpečnosť letu. Ak by skutočne dokázali narobiť neplechu, letušky by ich na začiatku letu museli vyzbierať a vybrať z nich baterku, aby nič neriskovali. V priemere je na každom lete zapnutých 6 mobilov.
11.) Pri leteckých nešťastiach vo väčšine prípadov prežije až 75% posádky. Lietadlá sú nielen najbezpečnejším spôsobom prepravy, ale aj v prípade havárie väčšina pasažierov prežije.
12.) Lietadlá výrazným spôsobom prispievajú ku globálnemu otepľovaniu a paradoxne globálne otepľovanie spôsobuje stále viac turbulencií.
13.) Namieriť laserové ukazovadlo na lietadlá v lete je nelegálne. Za jeden rok len vo Veľkej Británii spôsobili pilotom 1140 problémov.
14.) Ak pristanete o niekoľko minút skôr ako ste mali, veľmi sa netešte. Letecké spoločnosti si čas letu nafukujú a keď priletia skôr, vyzerajú v očiach pasažierov viac dochvíľni než v skutočnosti sú.
15.) Do lietadiel úplne bežne a každú chvíľu udierajú blesky, ale elektrická energia len prebehne vonkajšou časťou lietadla a elektronických zariadení v kokpite sa ani nedotkne. Možno pocítiš turbulencie, ale tie o chvíľu pominú.
16.) Dvere na lietadle sa počas letu nedajú otvoriť, netreba veriť každému hollywoodskému filmu. Hoci dvere môžete odomknúť aj vo vzduchu, tlak z vonkajšieho prostredia vám nedovolí dvere otvoriť.
17.) Vo väčšine lietadiel s pasažiermi cestuje aj mŕtvola. Ľudia zomierajú aj v zahraničí a nejako ich treba dopraviť domov príbuzným, aby ich mohli dôstojne pochovať na cintoríne. Rakvy sú umiestnené v podpalubí v špeciálnom obale, takže aj keď ich zahliadneš pri vykladaní batožiny, ani by ti nenapadlo, že je tam rakva.
18.) Lietadlá sú zložené z tisícok súčiastiek a sú schopné letu, aj keď im zopár z nich chýba.
19.) Je úplne zbytočné si na palube kupovať jedlo a nápoje, ak ho už nemáte v cene. V takejto nadmorskej výške sú naše chuťové poháriky otupené a necítime chute tak intenzívne ako na zemi. Ak ste smädní, stačí vám voda, lebo ten jablkový džús si aj tak nevychutnáte.
20.) Hlavným dôvodom prečo je zakázané používať počítače pri vzlete a pri pristávaní nie je to, že by boli schopné narušiť navigovací systém v lietadle, ako si mnohí myslia, ale že môžu spôsobiť ostatným pasažierov úrazy, v prípade, že dôjde k „poskočeniu“ lietadla.
Zdroj: taringa.net
Titulná fotka: commons.wikimedia.org