Nejde o úplnú novinku na slovenských cestách, no aj tak robí ešte niektorým vodičom problém. Reč je o turbo-okružnej križovatke. Pravidlá na určitých križovatkách sa upravili, keďže nejde o bežný kruhový objazd.
Hlavným zámerom týchto zmien je zvýšiť bezpečnosť na cestách. Hoci turbo-okružné križovatky už nie sú pre slovenských vodičov úplnou novinkou, stále sa nájde mnoho tých, ktorí si pri ich prejazde nie sú istí. Tento moderný typ križovatky bol na Slovensku zavedený na základe inšpirácie zo zahraničia, kde sa osvedčil, informuje portál Topspeed.sk.
Turbo-okružná križovatka, známa aj ako turbínový kruhový objazd alebo jednoducho turbokruháč, sa nachádza v mestách ako Žilina, Trenčín, Nitra, Rimavská Sobota a nedávno ju začali využívať aj vo Zvolene. Na prvý pohľad môže pôsobiť zložito, no jej hlavnou úlohou je zjednodušiť premávku na kruhových objazdoch s viacerými pruhmi, zvýšiť ich priepustnosť a najmä zlepšiť bezpečnosť na cestách.
Kľúčovým prvkom turbo-okružnej križovatky je obmedzenie kontaktu medzi vozidlami, čo vedie k zníženiu počtu kolíznych bodov. Tento prínos potvrdili aj odborné štúdie.
„Bežné je, že (prihliadajúc na dopravné značenie DAJ PREDNOSŤ V JAZDE NA VSTUPE) autá prechádzajúce po kruhovom objazde majú prednosť pred vozidlami, ktoré doň vstupujú. Vždy ale dbajte na dopravné značky a nezabudnite na takzvaný priebežný pruh, ktorý je na turbo-okruhoch štandardne (fyzicky) oddelený,“ vysvetľuje portál, ktorý sa zameriava na auto/moto obsah.
Jednou z najčastejších chýb, ktorá spôsobuje zmätok a napätie na turbo-kruhových objazdoch, je nedostatočné plánovanie trasy. Mnohí vodiči si vopred neurčia, kam smerujú, a preto si nevedia správne zvoliť jazdný pruh alebo si vyberú nesprávny.
Aby sa predišlo takýmto situáciám, sú na cestách včas umiestnené vodorovné aj zvislé dopravné značky, ktoré vodičom uľahčujú orientáciu. Správny výber jazdného pruhu následne určuje, ktorým výjazdom bude možné z objazdu odbočiť.