Doručovateľská spoločnosť Packeta nedávno odhalila závažný prípad internetového podvodu, ktorý sa zameriava na transakcie medzi fyzickými osobami na dobierku. Tento nový typ phishingu predstavuje významné bezpečnostné riziko pre predávajúcich na internetových bazároch. Na podvod upozornila agentúra TASR.
Podvodníci využívajú dômyselne prepracovanú stratégiu, kde hlavným cieľom je manipulácia obete a získanie jej citlivých bankových údajov. „Cieľom tohto phishingu je zmanipulovať obeť tak, aby klikla na odkaz zaslaný e-mailom z falošnej adresy a odovzdala svoje bankové údaje. Týmto spôsobom sa záškodníci dostanú k citlivým údajom o bankovom účte a k finančným prostriedkom na ňom,“ vysvetľuje spoločnosť.
Ako podvod funguje v praxi
Typický scenár podvodu začína tým, že podvodník kontaktuje predávajúceho na bazári a prejaví záujem o tovar. Následne sa dohodne na dobierkovom spôsobe platby a požiada o zaslanie tovaru do samoobslužného boxu alebo na výdajné miesto. Kľúčovým momentom podvodu je, keď útočník tvrdí, že zásielku už prevzal, hoci v skutočnosti k prevzatiu nedošlo.
Podvodník následne vyvoláva v predávajúcom neistotu tvrdením o údajných problémoch s dobierkou. Posiela falošný e-mail, ktorý sa na prvý pohľad takmer nelíši od oficiálnej komunikácie Packety. Jediným rozdielom je odosielateľská adresa, čo však môže v strese uniknúť pozornosti.
Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety, zdôrazňuje: „V prípade Packety navyše požiadavku na dobierku, teda zaplatenie sumy za tovar na svoj účet, vypĺňa vždy priamo odosielateľ v aplikácii Packeta – služba tým garantuje, že zásielku adresátovi doručí až potom, ako príde k zaplateniu a pripísaniu sumy na účet predávajúceho.“
Pre maximálnu bezpečnosť spoločnosť dôrazne upozorňuje, že nikdy nevyzýva zákazníkov na aktualizáciu údajov prostredníctvom e-mailov či SMS správ. V prípade, že dôjde k finančnej strate, je potrebné okamžite kontaktovať banku, zablokovať platobné karty a podať trestné oznámenie na polícii.