Prísnejšie emisné normy Európskej únie spôsobujú, že z predaja na európskom trhu musí odísť niekoľko populárnych modelov automobilov. Dôvodom je neschopnosť splniť nové emisné limity, ktoré vstúpia do platnosti od júla 2025. Téme sa venoval portál Autoviny.
Japonské značky sťahujú svoje modely
Suzuki ukončilo predaj dvoch svojich obľúbených modelov. Model Ignis sa prestal predávať koncom minulého roka, pričom jeho „brat“ Jimny skončil už v roku 2023. Výkonný riaditeľ MSC Suzuki Slovensko Andrej Ilavský k situácii uviedol: „Ignis a Jimny sme prestali predávať z dôvodu emisnej politiky EÚ. Určite prídu na trh nové modely, ale či niektorý bude mať pomenovanie Ignis, zatiaľ nevieme.“
Mazda taktiež ohlásila koniec predaja svojho modelu Mazda 2 s benzínovým mild-hybridným motorom. Tento model, ktorý bol na trhu od roku 2014, bude nahradený modelom Mazda 2 Hybrid, ktorý je v podstate upravená verzia Toyota Yaris Hybrid.

Fiat Tipo končí svoju európsku cestu
Významnou stratou pre európsky trh je ukončenie predaja modelu Fiat Tipo. Od svojho uvedenia v roku 2015 sa tohto priestranného a cenovo dostupného vozidla predalo viac ako 137 500 kusov. Auto bolo k dispozícii v rôznych karosárskych verziách – od sedanu cez hatchback až po kombi a verziu Cross.
Automobilky čelia čoraz väčšiemu tlaku na dodržiavanie emisných limitov. Od roku 2025 by malo každé nové predané vozidlo produkovať maximálne 95 g/km CO2. Pri prekročení týchto limitov hrozia výrobcom vysoké pokuty. Zatiaľ čo klasické hybridy dosahujú približne 87 g/km CO2, končiace modely so spaľovacími motormi presahovali hranicu 100 g/km.
Očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch budú z európskeho trhu postupne miznúť ďalšie modely áut, ktoré nespĺňajú nové emisné štandardy, a budú nahrádzané ekologickejšími alternatívami.