Predstav si, že by sa dve AI rozprávali v jazyku, ktorému by žiadny človek nerozumel. Desivá predstava, však? Ak si v poslednom roku volal zákaznícku podporu, je dosť možné, že si sa rozprával s umelou inteligenciou.
Už prvé pokusy s pokročilými jazykovými modelmi ukázali, ako ľahko môžu tieto AI zmiasť ľudí a predstierať, že sú skutoční operátori. Dnes sú chatboty bežnou súčasťou zákazníckych služieb, a tak nie je vylúčené, že sa občas jeden dovolá druhému. No a ak sa to stane, môžu medzi sebou komunikovať vlastným špeciálnym zvukovým jazykom.
Na nedávnom hackathone ElevenLabs 2025 vývojári predviedli technológiu s názvom GibberLink. V ukážke na YouTube si dvaja AI asistenti telefonujú ohľadom rezervácie hotela. Keď zistia, že sú obaja chatboti, automaticky prepnú na rýchlejší zvukový komunikačný režim s názvom GGWave, píše portál TechRadar.
Zvuky, ktoré nahradia hovorené slová, pripomínajú staré modemy pri pripájaní na internet. Či je táto forma komunikácie rýchlejšia ako bežná reč, je otázne, no vývojári tvrdia, že GGWave je lacnejší, pretože nevyžaduje výpočtovo náročnú interpretáciu hlasu pomocou GPU. Namiesto toho využíva menej náročný procesor (CPU). Tím zverejnil svoj kód na GitHube, takže ktokoľvek si môže vyskúšať vyvinúť vlastný komunikačný protokol pre chatbota.
Niektorých video znepokojilo
Keďže ide o AI agentov od ElevenLabs, neexistuje žiadny dôkaz, že by GibberLink fungoval aj s ChatGPT alebo Google Gemini. No je len otázkou času, kedy sa niekto pokúsi použiť podobnú technológiu GGWave aj s týmito alebo inými generatívnymi chatbotmi. Vo videu je však vidieť, že AI chatboti používajú titulky v angličtine k svojmu jazyku.
Predstava, že sa dvaja AI asistenti rozprávajú v nezrozumiteľnom jazyku, znie však ako recept na katastrofu. V konečnom dôsledku ide o zaujímavú technologickú ukážku, ktorá však zatiaľ nemá praktické využitie – okrem toho, že dokazuje, že niečo také je možné. No aj tak sa jej podarilo ľudí trochu znepokojiť.