Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií SR pozitívne hodnotí plán Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na nákup nových batériových elektrických vlakov. Tieto vlaky majú potenciál významne prispieť k ochrane životného prostredia, zefektívniť prevádzku a zvýšiť komfort pre cestujúcich. ZSSK plánuje obstarať 16 batériových elektrických jednotiek v celkovej hodnote 167,3 milióna eur. Súčasťou zákazky je aj opcia na ďalších 20 kusov.
Hybridné vlaky predstavujú inovatívne riešenie pre regionálnu dopravu na západnom a severnom Slovensku. Ich kľúčovou výhodou je schopnosť jazdiť na elektrifikovaných tratiach s využitím elektrickej energie z trakčného vedenia. Na neelektrifikovaných úsekoch môžu využívať elektrinu z batérie. ZSSK plánuje nasadiť tieto vlaky na linkách, kde v súčasnosti premávajú dieselové vlaky, ktoré čiastočne prechádzajú po elektrifikovaných tratiach.
Odporúčania pre efektívnejšie využitie
ÚHP však upozorňuje na potrebu prehodnotiť plánované nasadenie na trase Žilina – Rajec, keďže táto trať je celá neelektrifikovaná. Analytici odporúčajú: „Nové vozidlá je preto efektívnejšie nasadiť na linku Nitra – Bratislava s vyššími prínosmi.“
ÚHP tiež uvádza, že zníženie environmentálnej záťaže železničnej dopravy je relevantným strategickým cieľom, ktorý nákup batériových elektrických jednotiek pomôže splniť.

Obstaranie 16 kusov batériových vlakov hodnotí ÚHP ako optimálne, avšak odporúča prehodnotiť opodstatnenosť opcie na ďalších 20 kusov. Uplatnenie tejto opcie na zvažované linky by podľa analytikov mohlo zvýšiť prevádzkové náklady bez výrazného prínosu.
ZSSK uviedla, že projekt bude financovaný z európskych fondov. Jeho cieľom je „podporiť kvalitu cestovania v regiónoch Slovenska a poskytnúť udržateľné riešenia pre budúce generácie.“
Dopravca tiež potvrdil, že „verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií.“
ZSSK zároveň uviedla, že dislokáciu plánovaných vozidiel prehodnocuje a analyzuje tak z prevádzkového, ako aj obchodného hľadiska. Cieľom je, aby boli vozidlá využité účinne s ohľadom na zvyšovanie atraktivity železničnej osobnej dopravy na Slovensku.