Počet nahlásených podvodov spojených s platformou Booking.com v Holandsku sa minulý rok viac než strojnásobil. V 34 prípadoch došlo k finančným stratám.
Podľa údajov holandskej protikorupčnej linky Fraud Helpdesk bolo v roku 2024 zaznamenaných 101 hlásení týkajúcich sa Booking.com. Priemerná suma, o ktorú prišiel podvedený zákazník, dosiahla 854 eur.
Pre porovnanie, v roku 2023 bolo evidovaných len 30 hlásení, pričom finančná strata bola zaznamenaná v 13 prípadoch, a to v priemere 484 eur na osobu, informuje portál EuroWeekly News. Keďže nahlasovanie podvodov je dobrovoľné, reálny počet incidentov môže byť ešte vyšší.
Hovorca Fraud Helpdesku upozornil na rôzne spôsoby zneužitia mena Booking.com, medzi ktoré patria falošné e-maily či podvodné reklamy. Väčšina nahlásených prípadov sa týkala cestujúcich, ktorí po rezervácii dostali falošné správy žiadajúce overenie platobných údajov alebo osobných informácií. O týchto podvodoch, ktoré číhajú na cestovateľov, sme ťa už informovali v článku z októbra minulého roka.
Spoločnosť Booking.com pripisuje prudký nárast podvodných prípadov pokročilejším technológiám umelej inteligencie (AI), ktoré podvodníci čoraz častejšie využívajú. Vedúci internetovej bezpečnosti tejto cestovnej platformy už v júni minulého roka pre BBC uviedol, že podvody využívajúce AI spôsobili „nárast o 500 až 900 %“ za obdobie 18 mesiacov.
Ako sa brániť voči podvodom?
Podvodníci používajú AI na presvedčivé napodobnenie firemných e-mailov, pričom sa často zameriavajú na zákazníkov Booking.com a Airbnb, keďže tieto platformy umožňujú jednotlivcom prenajímať vlastné nehnuteľnosti. Po prijatí platby podvodníci zvyčajne prerušia akúkoľvek ďalšiu komunikáciu, hoci sa vyskytli aj prípady, keď sa pokúsili vylákať ďalšie platby prostredníctvom následných falošných e-mailov.

„Ak nová nehnuteľnosť na našej platforme žiada o potvrdenie rezervácie alebo platbu mimo Booking.com, dôrazne odporúčame zákazníkom, aby neposkytovali žiadne osobné údaje,“ varoval hovorca holandskej pobočky Booking.com. V takýchto prípadoch by mali zákazníci okamžite kontaktovať zákaznícku podporu, ktorá je k dispozícii 24/7 a môže podniknúť potrebné kroky.
Booking.com neposkytuje okamžité náhrady obetiam podvodu, kým sa neuskutoční dôkladné vyšetrovanie. Používateľom sa odporúča venovať pozornosť pravopisným a gramatickým chybám v e-mailoch, ktoré môžu signalizovať podvod. V prípade podvodu by mali poškodení čo najskôr kontaktovať svoju banku a pokúsiť sa zvrátiť neoprávnené platby, hoci tento proces môže trvať dlhší čas.