Hrdza predstavuje pre motoristov vážny problém, ktorý nielen výrazne znižuje estetickú hodnotu vozidla, ale ohrozuje aj jeho bezpečnosť. Švédsky magazín Vi Bilägare, ktorý sa venuje testovaniu antikoróznej ochrany už viac ako 30 rokov, zostavil aktuálny rebríček automobilov podľa ich odolnosti voči korózii. Výsledky môžu niektorých majiteľov áut nemilo prekvapiť. Téme sa venoval portál Autotrendy.
Japonským autám robí hrdza problémy
Prekvapivým zistením je, že mnohé japonské značky, inak známe svojou mechanickou spoľahlivosťou, výrazne zaostávajú v ochrane proti korózii. Podľa švédskych expertov majú najhoršiu ochranu proti hrdzi značky ako Honda (s hodnotením len 1,8 bodu z 5), Suzuki, Subaru a Toyota (všetky s hodnotením 2,0). Tieto výsledky sú v ostrom kontraste s povesťou japonských áut ako mimoriadne spoľahlivých vozidiel.
Odborníci z magazínu Vi Bilägare vysvetľujú tento paradox rozdielnym prístupom k antikoróznej ochrane: „Japonskí výrobcovia sa vo fáze lakovania karosérie spoliehajú najmä na základné nátery a chemickú ochranu, zatiaľ čo európski výrobcovia preferujú vyplnenie uzavretých profilov voskom a klasické pozinkovanie.“
Medzi ďalšie problematické značky patria Ford (2,2 bodu), Fiat, Mitsubishi a Range Rover (všetky s 2,0 bodmi). Prekvapivo nízke hodnotenie získali aj Mazda (2,3), Opel a Peugeot (obe 2,6).

Nemecké prémiové značky vedú
Na opačnom konci rebríčka sa s vynikajúcimi výsledkami umiestnili nemecké prémiové značky. Absolútnym víťazom je Porsche s plným počtom 5 bodov, nasledované značkami Jaguar (4,7), Nio (4,5), BMW (4,1), Audi a Mini (obe 4,0). Dobré výsledky dosiahol aj Mercedes (3,9), Renault (3,7) a koncernové značky Volkswagen a Seat (obe 3,6).
Pri hodnotení vozidiel používajú švédski odborníci špičkové technológie vrátane endoskopov, ktoré dokážu odhaliť slabé miesta v lakovaní a skrytých častiach karosérie. Testujú nielen kvalitu lakov a technických povlakov, ale aj efektívnosť odvádzania vody a ochranu kovových častí pred vlhkosťou.
Priemerné hodnotenie všetkých testovaných vozidiel dosiahlo 3,1 bodu z 5, pričom značky ako Volvo alebo Alfa Romeo dosiahli presne 3,0 bodu. Kia a Hyundai získali mierne podpriemerné hodnotenie 2,9 bodu.
Majitelia vozidiel zo spodnej časti rebríčka by mali venovať zvýšenú pozornosť dodatočnej antikoróznej ochrane, najmä ak žijú v oblastiach s vysokou vlhkosťou alebo tam, kde sa v zimných mesiacoch používa posypová soľ. Korózia totiž nie je len kozmetický problém – hrdzavejúca karoséria, podvozok či zvary môžu výrazne oslabiť štruktúru vozidla a znížiť jeho schopnosť chrániť posádku v prípade nehody.