Na slovenských cestách jazdí množstvo vodičov, no niektorí z nich sú oveľa nebezpečnejší než ostatní. Štatistiky ukazujú, že jedna konkrétna skupina vedie v počte nehôd a dopravných priestupkov.
Dopravná situácia na Slovensku sa v posledných rokoch mierne zlepšuje, no pokrok je pomalší, než by si odborníci želali. Hoci počet dopravných nehôd a tragických následkov klesá, cieľ, ktorý si krajina stanovila – znížiť počet obetí pod 200 ročne – zostáva stále v nedohľadne. Informuje o tom portál Topspeed.sk.
Príčiny vážnych dopravných nehôd sú rôznorodé. Nie vždy je na vine iba samotný vodič. Problémy vyplývajú aj z kvality ciest, chýbajúcej alebo nevhodne riešenej dopravnej infraštruktúry a nedostatočnej prípravy budúcich vodičov. Napriek týmto faktorom sa odborníci zhodujú, že niektoré skupiny šoférov sú na cestách rizikovejšie ako iné.
Ktorá skupina je najrizikovejšia?
Podobne ako v susednom Česku, aj na Slovensku sú za najrizikovejších považovaní mladí vodiči. Skúsenosti, disciplína a schopnosť správne reagovať na nečakané situácie im ešte chýbajú, čo sa odráža aj na štatistikách nehodovosti. No vekom sa situácia mení a rozdiely medzi Slovenskom a okolitými krajinami sa začínajú prehlbovať.
Podľa údajov za rok 2024 najviac škodových udalostí spôsobili muži vo veku 31 až 40 rokov, kde bolo zaznamenaných približne 1 204 prípadov. Táto veková skupina trávi za volantom veľa času, čo môže prispievať k zvýšenej nehodovosti. Prekvapením však je, že hneď za nimi sa nachádzajú vodiči starší ako 61 rokov (1 160 prípadov) a skupina 41 až 50 rokov (1 148 prípadov).

Muži alebo ženy?
Mladší šoféri do 31 rokov, hoci im často chýbajú skúsenosti, sa umiestnili až na štvrtom mieste. Odborníci zdôrazňujú, že vodič získava skutočnú istotu a samostatnosť až po absolvovaní niekoľkých tisíc kilometrov za volantom.
Pri pohľade na rozdiely medzi pohlaviami sa ukazuje, že muži sú častejšie účastníkmi vážnych dopravných nehôd, zatiaľ čo ženy majú tendenciu jazdiť opatrnejšie a dôslednejšie dodržiavať predpisy. Štatistiky naznačujú, že vodičky spôsobujú menej nehôd, čo sa odráža aj v nižšom počte poistných udalostí. Muži síce v kritických situáciách reagujú rýchlejšie, no zároveň majú vyššiu tendenciu k riskantnej jazde, čo môže viesť k väčšiemu počtu nehôd.
Najvýraznejší rozdiel medzi pohlaviami je vo vekovej kategórii nad 61 rokov, kde muži spôsobili až o 901 poistných udalostí viac než ženy. Tento nepomer naznačuje, že starší vodiči-muži môžu byť z hľadiska bezpečnosti na cestách osobitnou rizikovou skupinou.