Obyvatelia obcí Vlčany a Selice v okrese Šaľa sa môžu tešiť na obnovenie dôležitého dopravného spojenia. Nová kompa cez rieku Váh by mala byť spustená do prevádzky v druhej polovici roku 2026. Táto správa poteší najmä miestnych obyvateľov, ktorí po vyradení starého plavidla stratili možnosť rýchleho presunu medzi obcami. Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Branislav Becík potvrdil, že keďže kompa bude súčasťou cesty tretej triedy III/1370, obyvatelia za jej využívanie nebudú platiť žiadne poplatky.
Na marcovom zasadnutí zastupiteľstva NSK schválili poslanci dlhodobý investičný úver, z ktorého časť bude použitá na zakúpenie nového plavidla s ručným pohonom na kľuku. Predpokladaná investícia vrátane projektovej dokumentácie sa odhaduje na približne 700 000 eur s DPH, pričom konečná suma bude známa až po ukončení verejného obstarávania. V tejto sume nie sú zahrnuté stavebné úpravy koryta Váhu.
Výrazné zlepšenie dopravného spojenia
Kompa cez Váh prinesie obyvateľom nezanedbateľnú časovú úsporu, keďže im ušetrí minimálne 40 minút cestovania oproti súčasným obchádzkam. Momentálne existujú dve obchádzky z Vlčian do Selíc – jedna cez Šaľu s dĺžkou približne 35 kilometrov a druhá cez obce Kolárovo a Komoča, ktorá meria až 45 kilometrov. S kompou sa táto vzdialenosť skráti na iba dva kilometre, čo predstavuje približne 20-minútovú časovú úsporu vrátane nakladania a vykladania.
Nová kompa bude mať prepravnú kapacitu štyri až šesť osobných vozidiel a bude prispôsobená aj pre cyklistov. K prevádzkovým hodinám sa Becík vyjadril: „Prevádzkové hodiny kompy sa budeme snažiť prispôsobiť potrebám obyvateľov, najmä tých pracujúcich. Premávať by teda mohla od 7.00 do 22.00 h.“
História kompy medzi Vlčanmi a Selicami siaha do roku 1975. Majetkom NSK sa stala v roku 2001 prostredníctvom delimitácie od štátu. Pôvodné plavidlo, ktoré ročne prepravilo tisícky vozidiel, bolo vyradené z prevádzky pred dvoma rokmi. Ako uviedol riaditeľ Úradu NSK Peter Privalinec: „Počas obdobia, keď premávala, bolo do jej opráv investovaných okolo 100 000 eur. Náklady na jej údržbu sa postupne neúmerne navyšovali.“ Kraj sa napokon rozhodol prevádzku zastaviť a pôvodné plavidlo zošrotovať z dôvodov ekonomických i bezpečnostných.