Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Utorok 22.4.2025
sk
Slavomír
cz
Evženie
, Evžénie

Čínske fabriky hľadajú nové distribučné kanály. Trend odhalil, aká je skutočná cena tenisiek, ktoré nosíš

Veľakrát platíme len za značku. Zároveň to však nemusia byť peniaze vyhodené do vzduchu.


Vzhľadom na prebiehajúcu obchodnú vojnu medzi USA a Čínou, počas ktorej vzduchom lietajú šialene vysoké clá, sa u spotrebiteľov prebúdza prirodzený inštinkt – ako z toho vykľučkovať tak, aby som neplatil za veci viac? Niečo podobné môžeme sami vidieť na Slovensku v súvislosti s transakčnou daňou.

Čínske továrne si uvedomujú, že kvôli vysokým clám môžu spotrebitelia na veľkom a bohatom americkom trhu stratiť záujem o ich produkty. Preto sa snažia prísť s riešeniami ktoré by sa im ekonomicky oplatili aj v súčasnej situácii. Američanom ponúkajú možnosť kúpiť si produkty priamo z čínskej továrnesíce bez značky, ale vraj rovnakej kvality a oveľa lacnejšie.

Tento spôsob biznisu nám tiež umožňuje nahliadnuť do zákulisia toho, ako sa bežné veci okolo nás vyrábajú a za čo vlastne platíme.

Priamy predaj

Na sociálnych sieťach a to predovšetkým na TikToku sa objavuje stále viac a viac príspevkov, v ktorých sa čínski výrobcovia snažia upútať Američanov tým, že v čase vysokých ciel sa nemusia spoliehať len na štandardné dodávacie reťazce. Továrne, ktoré vyrábajú známe značkové produkty ti môžu svoje výrobky dodať s tým rozdielom, že na nich nebude známa značka.

@lizchinasourcing

Tarrifs are now so volatile, the business world ia changing fast! Be sharp, choose reliable partner and let grow together despite the challenges! #chinasourcing #sourcingtips #sourcingagent #tarrif #china #internationaltrade #chinashipping #madeinchina #yiwumarkets #tluckysourcing #lizsourcing #cantonfair #factory #chinanews

♬ original sound – Tluckysourcing.Liz

Znie to ako dosť pochybná metóda, ktorá zrejme zachádza do teritória krádeže duševného vlastníctva, z toho si však Číňania nikdy nerobili ťažkú hlavu. Ukazuje sa, že pokiaľ sa vynechá prostredník, ktorým je nejaká medzinárodná značka, výrobca môže predať produkt lacnejšie a súčasne jeho zisk bude vyšší. Ako je to možné?

Určite si prečítaj:

Medzi Slovákmi populárne e-shopy sa topia v problémoch. Ich budúcnosť je otázna

Rozbor situácie

Na Facebooku sa objavil príspevok, ktorý na príklade tenisiek Nike ilustruje, prečo môže byť takáto forma predaja výhodná pre Číňanov aj pre kupujúcich. Čísla sú len orientačné, s veľmi podobnými ciframi, ale pracujú aj iné zdroje, ktoré sme si naštudovali.

Za jeden pár Nike Air Max 270 zaplatí človek 130 dolárov. Táto cena sa údajne odvíja od tohto všetkého:

Výrobné náklady pre spoločnosť Nike sú na jeden pár vo výške 37 dolárov. To zahŕňa materiál (13-15 dolárov), práca (3-4 doláre), prenájom/údržba továrne (3-4 doláre), preprava a clá (4-5 dolárov), výskum a vývoj (1-2 doláre) a marketing (6-7 dolárov). Okolo 5 dolárov je zisk továrne.

Čínske továrne sa snažia predávať svoje výrobky tak, aby obišli veľké značky. Ako príklad môžu poslúžiť tenisky Nike.
Shutterstock

Nike hotový pár tenisiek predá obchodu za 65 dolárov (zvyčajne polovica konečnej ceny). Známa značka tak predajom jedného páru zarobí 20-25 dolárov. Predajca musí vziať do úvahy náklady na údržbu predajne (13-20 dolárov) no popri tom sa môže tešiť aj z pekného zisku vo výške 45-52 dolárov.

V prípade, že sa čínska fabrika rozhodne vyrábať svoje vlastné tenisky, ktoré sa z nejakého dôvodu náramne podobajú na Nike, môže z celého tohto reťazca vypustiť náklady spojené so značkou a zároveň aj prevádzkové náklady na predajňu (pokiaľ ich predá priamo cez internet). Týmto spôsobom môže pár tenisiek, ktorý by predala za 130 dolárov predať napríklad za 70 dolárov a ponechať si zisk 30 dolárov, čo je šesťkrát viac, akoby dostala keď by to robila robila cez Nike.

Samozrejme, otázne je, kto dá 70 dolárov za tenisky od neznámeho výrobcu a či sa továrni podarí predať dosť kusov na to, aby takéto podnikanie vôbec malo ekonomický zmysel.


Tagy:

Peter Strhan
Venujem sa predovšetkým témam ako internetová kultúra, súčasné trendy a memes. Blízko mám aj k hudbe, vede a histórii.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.