Automobilový gigant Tesla sa ocitol pred zásadnou výzvou, ktorá môže ovplyvniť jeho budúcnosť. Na základe najnovšieho rozhodnutia bude musieť vymeniť tzv. „self-driving“ počítače vo vyše 4 miliónoch vozidiel alebo kompenzovať zákazníkov. Dôvodom je priznanie, že nainštalovaný hardvér nesĺňa sľubované schopnosti plnohodnotného autonómneho riadenia, informuje portál International Business Times.
Správa, ktorá sa objavila 14. apríla, vyvolala rozruch v celom automobilovom priemysle a zároveň otvorila otázky ohľadom ambicióznych vízií Tesly.
Sľuby vs. realita
Už v roku 2016 Elon Musk tvrdil, že všetky nové autá značky Tesla budú obsahovať hardvér potrebný pre plne autonómne riadenie. Mnohí zákazníci nadšení víziou „robotaxi“ si preto za príplatok zakúpili Full Self-Driving (FSD) balík – niektorí za viac ako 8 000 dolárov.
Avšak začiatkom roka 2025 Musk priznal, že súčasný hardvér označený ako Hardware 3 (HW3) na túto úroveň autonómie nestačí. To vyvolalo rozčarovanie u zákazníkov, ktorí čakali technológiu budúcnosti, no dostali obmedzené funkcie.

Miliónové náklady, komplikovaná realizácia
Tesla teraz stojí pred rozhodnutím: buď nahradí počítače v miliónoch áut – čo môže vyjsť aj na 10 miliárd dolárov – alebo pristúpi k finančnému odškodneniu, ktoré tiež nie je bez komplikácií. Určiť spravodlivé kompenzácie pre tisíce majiteľov, ktorí si FSD kúpili v rôznom čase, môže trvať mesiace a vyvolať právne spory.
Aj keď má Tesla stále silnú pozíciu na trhu a značné finančné rezervy, pokles predajov v prvom štvrťroku 2025 naznačuje, že firma to nebude mať jednoduché.
Budúcnosť FSD je neistá
Niektorí majitelia Tesiel dúfajú, že sa konečne dočkajú bezplatného vylepšenia hardvéru. Iní sú skeptickí a neveria, že sa sľubovaný „autopilot“ niekedy naplní. Celá situácia zrejme prinúti Teslu zmeniť spôsob, akým komunikuje svoje technologické vízie – dôvera zákazníkov sa totiž otriasa.
Zostáva otázkou, či sa Tesle podarí obrátiť túto nepríjemnosť na príležitosť pre inováciu, alebo sa z nej stane varovný príklad pre celý sektor autonómneho riadenia.