Európska únia plánuje výrazne sprísniť dohľad nad technickým stavom vozidiel. Nový legislatívny návrh Európskej komisie by mohol už v blízkej budúcnosti zaviesť každoročné technické kontroly pre autá staršie ako desať rokov, čím sa súčasný dvojročný interval pre STK skráti, píše portál Techbyte.
Týkať sa to bude predovšetkým starších vozidiel, ktoré často zaostávajú za modernými emisnými štandardmi a predstavujú vyššie riziko porúch či nehôd. Zasiahnuté budú aj elektromobily – tie po novom čaká dôslednejšia kontrola stavu batérií aj bezpečnostných systémov, ktoré doteraz často unikali prísnejšej technickej kontrole.
Zmeny sa dotknú aj byrokracie. Tradičné papierové doklady o registrácii by mali nahradiť ich digitálne verzie. Únia zároveň plánuje zjednodušiť výmenu informácií medzi členskými štátmi, čo by mohlo zrýchliť administratívne procesy a sprísniť kontrolu nad technickým stavom vozidiel pohybujúcich sa naprieč krajinami EÚ.

Podľa odhadov má nová legislatíva potenciál predísť tisíckam nehôd a výrazne zlepšiť kvalitu ovzdušia. Z pohľadu motoristov však prináša viac výdavkov aj povinností. Návrh ešte čaká na schválenie Európskym parlamentom a Radou EÚ. Ak sa dostane do praxe, výrazne zmení fungovanie miliónov vodičov v celej Európe – vrátane Slovenska.
Priestupok, ktorý ťa môže stáť vodičák
Manipulácia s mobilom počas šoférovania patrí medzi najrozšírenejšie dopravné prehrešky na slovenských cestách, hoci je zakázaná už od roku 2009. Mnohí motoristi si stále neuvedomujú, aké vážne dôsledky môže takéto správanie mať – ohrozujú tým nielen vlastnú bezpečnosť, ale aj životy ostatných účastníkov premávky a zároveň riskujú výrazné finančné sankcie. Viac sa dočítaš v článku nižšie.