Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 14.5.2025
sk
Bonifác
cz
Bonifác

Zaspomínaj si na Moorhuhn, klasickú hru z nášho detstva, ktorú na Slovensku poznal každý

Pod značkou Moorhuhn vyšli desiatky hier, v Nemecku séria vyvolala úplnú hystériu.


V dávnych časoch – asi pred štvrťstoročím – vyzeral svet počítačových hier úplne inak ako dnes. Hier vychádzalo oveľa menej a tituly, ktoré boli obľúbené, sa medzi ľuďmi šírili, až kým sa tie najpopulárnejšie z nich neusadili na takmer doslova každom počítači. Jednou z takýchto hier bol Moorhuhn.

Jednoduchá hra o strieľaní sliepok pritom nikdy nemala ambíciu stať sa fenoménom, akým sa stala. Vznikla totiž len ako reklama na whiskey Johnnie Walker, a málokto zrejme čakal, že z nej vyrastie séria obsahujúca desiatky titulov a fenomén, ktorý okrem sveta virtuálneho poznačí aj svet fyzický.

Prvá lastovička sliepočka

Za obrovským úspechom Moorhuhn sa skrýva zaujímavý príbeh. Titul si objednala nemecká reklamka Art Department pre zákazníka whiskey Johnnie Walker, a o samotnú realizáciu sa postarali holandskí vývojári z Witan Studios. Demoverzia bola hotová už v roku 1998.

Pôvodný plán vyzeral tak, že hra nebude nijakým spôsobom distribuovaná verejnosti. Jediný spôsob, ako sa človek mal k Moorhuhnu dostať, bolo prísť do baru a stretnúť tam človeka v kostýme poľovníka, ktorý ťa následne nechá hru si zahrať na jeho laptope. Išlo o originálnu formu reklamnej kampane.

Vieme však, aká je ľudská povaha. Niekomu sa hra zrejme príliš zapáčila a unikla na internet. Vydavateľ najprv zúril, neskôr si však všimol jednu vec – Moorhuhn sa stal virálnym hitom. O hre sa hovorilo veľa a len v dobrom. Art Department tak ponúkol hru na stiahnutie priamo na svojom webe.

Z Art Department sa neskôr vyvinula spoločnosť Phenomedia AG, ktorá chrlila jeden Moorhuhn titul za druhým. V roku 2002 sa však dostala do úzkych, keďže vyšlo najavo, že falšovala svoje hospodárske výsledky. Phenomedia AG nahradila Phenomedia publishing GmbH, ktorá skrachovala v roku 2017. Značku Moorhuhn odvtedy drží Software & Services GmbH.

O čo ide?

Pre tých, ktorým pamäť už tak neslúži, je tu krátke zhrnutie toho, o čo v hre Moorhuhn ide. Hráč má 90 sekúnd na to, aby dosiahol čo najvyššie skóre strieľaním do sliepok či iných objektov. Nábojov má nekonečné množstvo, musí si však pravidelne prebíjať. Každý zasiahnutý cieľ má určitú bodovú hodnotu.

Za zásah sliepky, ktorá je najbližšie k hráčovi, dostane hráč 5 bodov, za vzdialenejšie sliepky dostane 10 bodov a za tie, ktoré letia až kdesi v pozadí, získa až 25 bodov. Občas sa na obrazovke zjaví sliepka priamo pred hráčom, za tú je takisto 25 bodov, aj keď je takmer nemožné ju netrafiť.

Získať body je možné aj streľbou na klobúk strašiaka. Medzi objekty, za ktoré sa dá zásahom stratiť body, patrí napríklad lietadlo či teplovzdušný balón. Toto sa týka prvého dielu a v rôznych tituloch sú rôzne ciele, ako aj iné druhy sliepok. Niektoré hry obsahujú aj rôzne tajomstvá či ukryté vtipy.

Veľká rodina

Väčšina bežných slovenských fanúšikov pozná asi tak prvé tri či štyri Moorhuhn hry, čo predstavuje len zlomok všetkých titulov, ktoré v rámci série vyšli. Pod touto značkou vyšlo za štvrťstoročie nespočetne veľa hier rôznych žánrov.

Stránka Moorhuhn Fandom uvádza 32 hlavných PC hier, medzi ktorými okrem klasického strieľania nájdeme aj plošinovky, adventúry, futbal, preteky motokár či dokonca mahjong. Popritom existuje asi trikrát toľko rôznych ďalších spin-offov, remakeov či verzií na rôzne iné platformy.

Sliepočky sa predstavili napríklad v niekoľkých point-and-click adventúrach Moorhuhn Adventure či v pretekárskej sérii Moorhuhn Kart, ktorá je zjavne inšpirovaná Mario Kart. Existuje tiež Moorhuhn Pinball, online herné automaty Moorhuhn, Moorhuhn Solitaire či futbalová hra Moorhuhn in Südafrika, ktorá vyšla v súvislosti s Majstrovstvami sveta vo futbale 2010 v Juhoafrickej republike.

V masívnej hernej sérii sa objavili aj nejaké tie vedľajšie postavy, ktoré neboli operené. Asi najznámejšou z nich je krtko Hank, ktorý sa v roku 2005 dočkal aj vlastnej hry.

Licencované produkty

Sliepočky boli v Nemecku také populárne, že až 84 % ľudí ich dokázalo identifikovať a správne priradiť k značke. Podľa dát z Googlu kedysi patril Moorhuhn medzi často vyhľadávané výrazy aj v Rakúsku, v Česku, v Srbsku, vo Švajčiarsku, v Slovinsku, v Maďarsku, v Litve v Bulharsku a, samozrejme, na Slovensku. Slovensko teda dokázateľne patrilo ku krajinám najviac postihnutým „moorhuhnmániou“.

Väčšina Slovákov však nedokáže pochopiť, akým obrovským fenoménom bol Moorhuhn v Nemecku. Nemeckí fanúšikovia mali šťastie na veľmi širokú ponuku licencovaných produktov. Počas najväčšieho ošiaľu si Nemci mohli kúpiť napríklad oficiálne Moorhuhn hrnčeky, plyšáky, stolné hry, posteľnú bielizeň, zápisníky a mnoho ďalších predmetov.

Jednoduchá nemecká počítačová hra o strieľaní sliepok - Moorhuhn - sa svojho času stala nečakaným fenoménom.
gargondola@moorhuhn.fandom.com

V roku 2001 Moorhuhn sliepky ovládli nemecké televízne obrazovky. Vzniklo 26 jednominútových klipov, ktoré boli vysielané v rámci reklamných blokov. O desať rokov neskôr sa začali práce na plnohodnotnej filmovej adaptácii Moorhuhn, tento film však nikdy nezazrel svetlo sveta.

Kontroverzie

Čo by to bolo za kultúrny fenomén, ak by sa neobjavila aj nejaká jeho negatívna stránka? Kontroverzie neobišli ani Moorhuhn. V Nemecku napríklad zamestnávatelia riešili otázku, či je v poriadku, ak zamestnanci v práci hrajú Moorhuhn. Kým tí tolerantnejší šéfovia brali hranie hry ako formu odreagovania, ktorú si zamestnanci zaslúžia, iní to vnímali ako zanedbávanie pracovných povinností.

Odborníci odhadli, že hranie Moorhuhn 2 na pracovisku viedlo k ekonomickým stratám vo výške 135 miliónov mariek ročne. Proti hraniu hier výrazne vystupoval napríklad Volkswagen, ktorý ich sťahovanie zakázal a za opakované porušovanie tohto zákazu hrozilo dokonca ukončenie pracovného pomeru. Šíreniu prvého Moorhuhnu dopomohlo aj to, že hra bola menšia ako 2 MB, vďaka čomu ju bolo možné poslať cez e-mail.

Jednoduchá nemecká počítačová hra o strieľaní sliepok - Moorhuhn - sa svojho času stala nečakaným fenoménom.
Shutterstock

V roku 2000 Deutscher Tierschutzbund (Nemecký zväz pre ochranu zvierat) prišiel so sťažnosťou. Moorhuhn údajne u hráčov zvyšuje toleranciu násilného správania proti zvieratám, čo môže prípadne viesť až k násiliu v skutočnom svete. Vývojári v reakcii pridali na záverečnú obrazovku kura s barlami a s obväzmi, čo malo implikovať, že zvieratá v hre neumierajú, a zároveň ilustrovať následky násilia voči nim. Kurence v Moorhuhn teda hráč nezabíja, iba ich poriadne mrzačí.

Máš dvoch kamošov? Vyskúšaj tento jednoduchý trik, s ktorým si znížiš účty za operátora na tretinu

Mohlo by ťa zaujímať:

Máš dvoch kamošov? Vyskúšaj tento jednoduchý trik, s ktorým si znížiš účty za operátora na tretinu

Moorhuhn večne živý

Značka Moorhuhn je napriek vyše štvrťstoročiu na trhu stále živá. Viaceré staršie aj novšie tituly sú dostupné na Steame. Tie najznámejšie klasické hry je možné stiahnuť zadarmo, napríklad na českom webe slunecnice.cz.

Moorhuhn nežije len z minulosti. Najnovší titul Moorhuhn Kart 4 vyšiel len v marci 2025, takže rozhodne nejde o značku patriacu do histórie.


Tagy:

Peter Strhan
Venujem sa predovšetkým témam ako internetová kultúra, súčasné trendy a memes. Blízko mám aj k hudbe, vede a histórii.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.