Umelo vytvorené texty postrádajú osobný štýl a schopnosť zaujať čitateľa, ukazuje najnovšia medzinárodná štúdia publikovaná v odbornom časopise Written Communication. Výskumníci z Univerzity East Anglia vo Veľkej Británii a Beihang University v Číne zistili, že študentské eseje obsahujú až trikrát viac prvkov, ktoré budujú spojenie s čitateľom, než texty vytvorené pomocou ChatGPT. Téme sa venoval portál StudyFinds.
„Obávame sa, že ChatGPT a iné AI nástroje na písanie môžu potenciálne uľahčovať podvádzanie a oslabiť základné gramotnostné a kritické myslenie. Je to obzvlášť problematické, keďže zatiaľ nemáme spoľahlivé nástroje na odhalenie textov vytvorených umelou inteligenciou,“ uviedol profesor Ken Hyland z Univerzity East Anglia.
Ako sa líšia ľudské a AI texty
Výskum analyzoval 145 argumentačných esejí napísaných britskými vysokoškolákmi a rovnaký počet textov vytvorených ChatGPT na identické témy. Vedci sa zamerali na tzv. „prvky zapojenia“ – rétorické prostriedky, ktorými autori nadväzujú kontakt s čitateľmi.
Študenti prirodzene využívajú osobné vsuvky, rečnícke otázky a priame oslovenia čitateľa, čím vytvárajú dojem zdieľaného prieskumu témy. Napríklad sa pýtajú, či by vedci mali niesť globálnu zodpovednosť, alebo uvádzajú osobné postrehy o britskej identite a geografickom oddelení od kontinentálnej Európy.
AI texty naproti tomu pôsobia neosobne a menej presvedčivo. ChatGPT úplne vynecháva osobné vsuvky a zriedka využíva otázky. „Eseje vytvorené AI napodobňujú akademické konvencie písania, no nedokážu do textu vniesť osobný rozmer alebo prejaviť jasné stanovisko,“ vysvetľuje prof. Hyland.

Potenciál AI ako vzdelávacieho nástroja
Výskum tiež odhalil, že ChatGPT nedokáže efektívne využívať logické argumenty, čo naznačuje, že je lepší v reprodukovaní faktov, než v rozvíjaní komplexných myšlienok. Toto zistenie korešponduje s predchádzajúcimi výskumami, ktoré poukazujú na obmedzenia AI modelov v oblasti vyššieho myslenia.
Namiesto toho, aby AI považovali za hrozbu, výskumníci navrhujú, že nástroje ako ChatGPT by sa mohli stať cennými pomôckami pri výučbe. Porovnávaním konceptov vytvorených AI s ľudským písaním by sa študenti mohli naučiť identifikovať a implementovať efektívne stratégie zapojenia čitateľa.
„Keď študenti prichádzajú do školy, na vysokú školu alebo univerzitu, neučíme ich len písať, učíme ich premýšľať – a to je niečo, čo žiaden algoritmus nedokáže napodobniť,“ dodáva profesor Hyland.
Zatiaľ čo ChatGPT dokáže usporiadať fakty a dodržiavať štruktúru, chýba mu intuitívne pochopenie, že písanie je v podstate rozhovor. Kým AI nedokáže skutočne predvídať a osloviť človeka na druhej strane, najpresvedčivejšie argumenty budú naďalej prichádzať od ľudí, nie od strojov.